Tuesday, May 22, 2012

parkir tak cukup

Sikap ambil mudah susahkan pengguna lain
M FEISAL NORAWI
21 Mei 2012
Sikap ambil mudah susahkan pengguna lain
Penunggang motosikal meletakkan kenderaan dalam parkir kereta, manakala pacuan empat roda di sebelahnya menggunakan lebih daripada satu petak sekali gus.
TEMERLOH – Terdapat sesetengah pengguna motosikal yang bersikap ambil mudah dengan meletakkan kenderaan mereka di kawasan parkir kereta menyebabkan pengguna lain tidak selesa dan marah, tambahan pula parkir di bandar ini tidak mencukupi.
Keadaan semakin parah apabila terdapat sesetengah pemilik kereta yang bertindak meletakkan kenderaan mereka dalam dua kotak parkir sekali gus hingga menyebabkan ruang parkir sedia ada semakin berkurangan.
Pengguna, Roslan Zainal berkata, Majlis Perbandaran Temerloh (MPT) perlu peka berhubung permasalahan itu dengan mengambil tindakan sewajarnya.
“Masalah ini tidak akan berlaku jika pemilik kenderaan tidak mementingkan diri sendiri dengan meletakkan kenderaan di tempat tidak sepatutnya sehingga menyusahkan pengguna lain.
“Sehubungan itu, mereka wajar dikenakan tindakan seperti kompaun untuk mengelakkan perkara sebegini terus berlaku,” katanya.
Dia berkata, kawasan parkir dalam bandar semakin terhad dan pertambahan kenderaan menjadi antara faktor keadaan seperti itu berlaku.
Oleh itu katanya, untuk mengatasi masalah tersebut, MPT perlu mengambil beberapa langkah sesuai antaranya dengan menambah lagi bilangan parkir kereta dan motosikal di samping mengenakan kompaun kepada pengguna yang menyalah guna petak parkir.
“Langkah tersebut secara tidak langsung dapat mengurangkan masalah kekurangan tempat parkir yang semakin kritikal sejak kebelakangan ini,” katanya.

No comments:

Post a Comment