Thursday, May 10, 2012

jengka 8

ARKIB : 10/05/2012

Jengka 8 sesak bagaikan pesta

Kesesakan lalu lintas di Felda Jengka 8 pada Majlis Sejahtera Peneroka Bersama Perdana Menteri di Felda Jengka 8, kelmarin. - UTUSAN/Djohan Shahrin Shah
JERANTUT 9 Mei - Sesak bagaikan pesta! Demikian gambaran suasana ketika pengumuman durian runtuh sebanyak RM15,000 bagi setiap keluarga peneroka Felda oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak di Felda Jengka 8, dekat sini, semalam.
Masakan tidak, perjalanan untuk ke tapak Majlis Sejahtera Peneroka Felda Bersama Perdana Menteri di padang awam Felda Jengka 8 itu perlu ditempuhi dengan kesesakan jalan raya sejauh lima hingga enam kilometer sehingga ada yang sanggup berjalan kaki.
Khemah tempat di mana para peneroka berhimpun bergemuruh dengan tepukan dan laungan gembira golongan terbabit ketika Perdana Menteri mengumumkan durian runtuh yang begitu lumayan untuk mereka.
Ada antara 50,000 peneroka secara spontan menadah tangan berdoa dan menitiskan air mata sejurus Najib mengumumkan bayaran masing-masing RM5,000 kepada ketua keluarga, isteri dan generasi kedua mereka.
Malah, ramai isteri peneroka seperti tidak percaya mendapat perhatian khusus Perdana Menteri dan ada antara mereka berpelukan antara satu sama lain kerana begitu gembira, ada juga yang menangis tanda bersyukur.
Najib dalam ucapannya berkata, pemberian RM5,000 kepada isteri peneroka itu sebagai mengiktiraf peranan wanita.
"Pemberian ini bukan bermakna kita tidak percaya kepada suami, tetapi untuk berlaku adil. Isteri saya (Datin Seri Rosmah Mansor) juga selalu ingatkan saya mengenai perkara ini.
"Jadi, kita berikan RM5,000 ini kepada isteri peneroka sebagai mengiktiraf peranan mereka," katanya sambil menerima tepukan dan sorakan gemuruh daripada isteri peneroka yang hadir pada majlis tersebut.
Generasi kedua yang turut mendapat bahagian daripada durian runtuh itu bukan sahaja terkedu apabila pengumuman Najib, malah ramai antara mereka tidak menyangka akan turut dihargai oleh Felda.
Jadi, sejurus pengumuman itu, mereka memberikan sorakan gemuruh kepada Najib seolah-olah berada di dalam stadium apabila pemain bola sepak menjaringkan gol.
Sorokan yang diberikan itu turut disusuli dengan tiupan vuvuzela yang popular sewaktu Piala Dunia di Afrika Selatan pada 2010.
Sementara itu, Pengerusi Felda, Tan Sri Mohd. Isa Abdul Samad dalam ucapannya berkata, pemberian durian runtuh itu sebagai menghargai kerja keras dan pengorbanan para peneroka selama ini.
Selain itu, katanya, ia juga bertujuan mempermudahkan penyertaan mereka untuk menikmati segala faedah daripada penyenaraian Felda Global Ventures Holdings (FGVH).
"Selepas pengumuman ini, pembangkang pasti akan terus memutarbelitkan fakta mengenai FGVH, mereka sebelum ini telah pun menggunakan mahkamah untuk menghalang penyenaraian ini.
"Kita jangan terpengaruh kumpulan ini. Kita perlu terus memberi sokongan kepada Perdana Menteri, bukan sahaja untuk mengubah Felda menjadi sebuah syarikat global, malah mentadbir negara ini," katanya.
Pada akhir majlis tersebut, Najib dikerumuni oleh para peneroka dan generasi kedua Felda yang mahu bersalam, bergambar dan mengucapkan terima kasih kepada Perdana Menteri tersebut.
Dalam perjalanan menuju ke bas dan kereta untuk pulang ke destinasi masing-masing, suami, isteri dan anak-anak warga peneroka dilihat begitu gembira, ada yang masih tersenyum dan kedengaran pelbagai loghat apabila mereka berborak antara satu sama lain mengenai pemberian durian runtuh itu.
Ada loghat dari Kelantan, Terengganu, Kedah, Perak, Johor dan Negeri Sembilan yang kesemuanya tidak henti-henti bercakap mengenai durian runtuh yang mereka sendiri tidak sangka jumlah sebanyak itu.
Terdapat juga keluarga peneroka yang terpaksa menunggu lama untuk pulang kerana bas rosak, tetapi mereka tidak sedikit pun menunjukkan reaksi marah, sebaliknya sabar menunggu walaupun cuaca agak panas.
Turut menumpang tuah dengan kehadiran lautan manusia itu pastinya golongan peniaga terutama makanan dan minuman yang turut tersenyum lebar dengan keuntungan besar semalam.

No comments:

Post a Comment