Friday, May 18, 2012

jba hutang 1 billion

ARKIB : 18/05/2012

Pengkorporatan JBA mampu selesai hutang RM1b

KUANTAN 17 Mei - Kerajaan negeri dijangka dapat menyelesaikan beban hutang sebanyak RM1 bilion dengan Kerajaan Pusat apabila Jabatan Bekalan Air (JBA) Pahang dikorporatkan baru-baru ini.
Pengerusi Jawatankuasa Perumahan, Kemudahan Asas dan Pengangkutan negeri, Datuk Ir. Mohd. Soffi Abdul Razak berkata, wang sebanyak RM1 bilion itu sebelum ini digunakan bagi meningkatkan prasarana JBA.
"Melalui Perkara 655 dan 654 Akta Perkhidmatan Bekalan Air Negara, kita dalam peringkat kedua untuk memindahkan hutang yang ditanggung kepada Kerajaan Pusat.
"Justeru, satu badan yang dilantik iaitu Pengurusan Aset Air Berhad (PAAB) akan menilai semua aset yang dimiliki JBA dan memajak semula pada Perbadanan Air Pahang (Paip)," katanya ketika menjawab soalan tambahan Datuk Ahmad Munawar Abdul Jalil (BN-Luit) pada sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Pahang Ke-12 di Wisma Seri Pahang di sini hari ini.
Menurut beliau, kerajaan negeri turut berunding dengan Kerajaan Pusat bagi melupuskan hutang tersebut dan ia menunjukkan perkembangan yang positif.
Sementara itu, ketika menjawab soalan Datuk Chuah Boon Seong (BN-Mentakab), beliau memberitahu, sehingga kini tiada sebarang cadangan kenaikan tarif air sejak JBA dikorporatkan.
"Bagaimanapun mengenai impak terhadap pengguna, maklumat lanjut boleh diperoleh melalui Paip," jelasnya.

No comments:

Post a Comment