Tuesday, May 22, 2012

bantuan dari yayasan pahang

ARKIB : 22/05/2012

Yayasan Pahang belanja RM678j

KUANTAN 21 Mei - Yayasan Pahang membelanjakan sebanyak RM678 juta bagi membantu kecemerlangan pendidikan sekolah rendah dan menengah di negeri ini.
Menteri Besar, Datuk Seri Adnan Yaakob berkata, daripada jumlah itu, RM213 juta diberikan kepada 536,477 penerima bagi pembangunan pendidikan meliputi peperiksaan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR), Penilaian Menengah Rendah (PMR) dan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).
"Yayasan turut mengadakan pakatan strategik dengan Jabatan Pelajaran Negeri Pahang (JPNP), Jabatan Agama Islam Pahang (JAIP) dan Bahagian Teknologi Pendidikan Negeri Pahang (BTPNP) sebagai pemangkin ke arah pembangunan pendidikan.
"Pelbagai program dianjurkan daripada pakatan strategik itu antaranya memberi fokus kepada para pelajar tingkatan lima dengan bermatlamat menambahkan jumlah anak negeri ini ke menara gading," kata beliau.
Adnan berkata demikian bagi menjawab soalan Datuk Mohd. Zaili Besar (BN-Panching) pada sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Pahang ke-12 di Wisma Seri Pahang, di sini hari ini.
Jawapan bertulis beliau dibacakan Pengerusi Jawatankuasa Pertanian, Industri Asas Tani dan Hal Ehwal Felda negeri, Datuk Tan Mohd. Aminuddin Ishak.
Menurut Adnan, program kecemerlangan yang dianjurkan Yayasan Pahang menunjukkan perkembangan positif iaitu kenaikan kepada 92 peratus pelajar lulus SPM pada 2011 berbanding 73 peratus pada 1996.
"Selain program peningkatan kualiti pendidikan, yayasan itu turut membantu anak-anak Pahang agar tidak tercicir dalam pelajaran dengan pemberian biasiswa di sekolah menengah dan rendah.
"Biasiswa bagi sekolah rendah diperkenalkan pada 2002 iaitu yayasan terawal mewujudkan bantuan seperti itu bagi ibu bapa yang berpendapatan bawah RM2,000 sebulan," jelasnya.

No comments:

Post a Comment