Monday, May 7, 2012

mintak tandas tok...

Tempat tinggal daif, tiada tandas, bilik tidur
AZIZAH SHAFIE
7 Mei 2012
Tempat tinggal daif, tiada tandas, bilik tidur
Antara rumah yang masih digunakan di perkampungan Orang Asli.
BERA - Masyarakat Orang Asli di Kampung Lubuk Perah, dekat sini, merayu kerajaan supaya tidak mengabaikan aspek pembangunan di kampung itu memandangkan mereka masih belum menikmati kehidupan yang selesa.

Seorang penduduk, Datang Johor, 55, berkata, walaupun tinggal jauh dari bandar, namun berharap kebajikan mereka tidak dipinggirkan.

Menurutnya, kebanyakan tempat tinggal masyarakat Orang Asli di beberapa kampung, dekat sini, tidak dilengkapi kemudahan asas seperti bilik tidur dan tandas.

“Bilangan ahli keluarga kami semakin bertambah, malah anak-anak yang sudah berkahwin juga masih tinggal bersama ibu bapa.

“Justeru, kami ingin memiliki tempat tinggal yang selamat dan selesa seperti orang lain,” katanya kepada Sinar Harian.

Datang berkata, masyarakat di situ berharap menerima bantuan Program Perumahan Rakyat Termiskin (PPRT) demi keselesaan anak dan cucu mereka.
Sementara itu, Sudin Minggu, 40, berkata, penduduk memerlukan bantuan perumahan kerana mereka tidak berkemampuan mengeluarkan modal sendiri untuk membina rumah.

Katanya, ada penduduk terpaksa tinggal di rumah yang sangat daif dan boleh diumpamakan seperti pondok.

“Kediaman masyarakat Orang Asli di Kampung Penchorong, dekat sini, dibina tinggi bagi mengelakkan serangan binatang buas.

“Walaupun ia dibina daripada jenis kayu yang kukuh, namun pada hakikatnya, struktur binaan itu belum sempurna kerana tiada ciri-ciri keselamatan,” katanya.

Sudin berkata, bukannya mereka merungut, tetapi mahu perkara itu diberi perhatian sewajarnya demi keselamatan dan keselesaan masyarakat di situ.

No comments:

Post a Comment