Wednesday, May 30, 2012

ikip bakal naik taraf

ARKIB : 30/05/2012

Kampus tetap Kolej Antarabangsa IKIP bakal siap 2017

Dua pelajar IKIP, Isnul Fitri Shamsuddin dan Mahmud Junoh (kiri) mendengar penerangan daripada Pensyarah Kejuruteraan Elektrikal IKIP, Wan Haslinda Wan Manan mengenai kereta solar IKIP di galeri pameran pada majlis perasmian Pelancaran Pelan Induk Pembangunan Kampus IKIP Tanjung Lumpur di Yayasan Pahang, Kuantan, kelmarin.
KUANTAN 29 Mei - Kampus tetap Kolej Antarabangsa IKIP yang dibina di tapak seluas 6.16 hektar di Tanjung Lumpur di sini dijangka siap sepenuhnya menjelang 2017.
Pengerusi Lembaga Pengarah IKIP Education Sdn. Bhd., Prof. Datuk Dr. Abdul Monir Yaakob berkata, projek yang dibangunkan secara berperingkat itu melibatkan kos RM106 juta menerusi tiga fasa.
"Pembangunan kampus tetap ini merupakan satu langkah dalam usaha meningkatkan prasarana IKIP yang sedia ada.
"Ini adalah bersesuaian dengan usia IKIP yang telah mencapai 20 tahun dalam sektor pendidikan tinggi di negara ini," katanya ketika berucap pada majlis pelancaran Pelan Induk Pembangunan Kampus IKIP yang turut mengadakan pameran di Yayasan Pahang di sini semalam.
Majlis itu dirasmikan oleh Menteri Besar, Datuk Seri Adnan Yaakob.
Pada majlis itu, Adnan turut melancarkan buku ke-10 karya Abdul Monir yang bertajuk Islam dan Kebebasan Beragama Menurut Perlembagaan Persekutuan.
Menurut Abdul Monir, pembinaan kampus tetap itu mampu meluaskan peranan IKIP dalam menjana modal insan yang berketerampilan, berkualiti dan cemerlang dalam memacu pembangunan negara.
"Kampus tetap ini mampu memuatkan 5,000 penuntut dalam satu masa apabila siap beroperasi kelak. Empat bangunan asrama yang dicadangkan dalam pembinaan ini boleh menempatkan seramai 2,000 penuntut," jelasnya.
Tambahnya, kampus tetap itu turut dilengkapi padang futsal, bola jaring dan bola sepak bagi membolehkan penuntut beriadah dengan selesa.
"Selain itu, kemudahan ruang niaga juga disediakan dalam kampus tetap bagi memudahkan penuntut mendapatkan barangan keperluan," jelasnya.

No comments:

Post a Comment