Monday, April 23, 2012

tnb bina rumah

ARKIB : 21/04/2012
Share on facebook Share on twitter Share on email Share on print More Sharing Services 1
TNB bina 11 rumah di Pahang tahun ini

KUALA LIPIS 20 April - Jika dahulu, Ahmad Saifulanuar Awang, 40, dari Kampung Lubuk Kulit, Mukim Telang, dekat sini bersama keluarganya dihimpit resah setiap hari kerana terpaksa berteduh di sebuah rumah usang ihsan jirannya.

Namun kelmarin, dia dan isterinya, Norasiah Salleh, 37, bersama tiga anak mereka mampu mengukir senyuman setelah mempunyai rumah sendiri yang baru siap dibina.

Rumah tersebut merupakan salah sebuah daripada 11 rumah yang dibina di Pahang di bawah program Baiti Jannati tahun ini dengan peruntukan keseluruhan sebanyak RM220,000.

Segalanya bermula selepas kehidupan mereka mendapat perhatian Bahagian Hal Ehwal Korporat, Tenaga Nasional Berhad (TNB) dan Persatuan Wanita dan Isteri Kakitangan TNB (Perwanis) Kuantan yang berbesar hati untuk membantu keluarga itu.

Ketua Jabatan Komunikasi Korporat (Hal Ehwal Komuniti) TNB, Ahmad Zaki Rasid berkata, program Baiti Jannati merupakan projek kemasyarakatan untuk membantu golongan miskin, kurang upaya, ibu tunggal atau anak yatim di kawasan luar bandar.

''Melalui program Baiti Jannati atau Rumahku Syurgaku anjuran TNB, sebuah rumah telah dibina di atas tanah milik keluarga Ahmad Saifulanuar beserta kelengkapan rumah.

"Program ini menzahirkan keprihatinan TNB terhadap golongan memerlukan bantuan dalam usaha menyahut seruan kerajaan supaya syarikat milik kerajaan seperti TNB turut menjalankan tanggungjawab sosial korporat,'' katanya.

Ahmad Zaki berkata kepada pemberita selepas mengiringi Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Luar Bandar dan Hal Ehwal Orang Asli negeri, Datuk Wan Rosdy Wan Ismail menyerahkan rumah berkenaan kepada Ahmad Saifulanuar di Kampung Lubuk Kulit, dekat sini kelmarin.

Hadir sama, Pengurus Besar TNB negeri, Sharuddin Mohd. Simin dan Ketua Kampung Lubuk Kulit, Mazlan Ghani.

Menurut Ahmad Zaki, kerjasama yang diberikan oleh pihak kontraktor dilantik, penduduk kampung dan warga TNB, rumah itu berjaya dibina secara bergotong-royong dalam tempoh tiga minggu.

"Dengan peruntukan yang diberikan TNB, kita telah menukar kehidupan keluarga Ahmad Saifulanuar menjadi lebih selesa seterusnya melaksanakan tugas fardu kifayah kami untuk membantu golongan memerlukan menerusi keuntungan syarikat," ujarnya.

No comments:

Post a Comment