Thursday, April 19, 2012

longkang sumbat

Penduduk gesa pihak berkaitan baiki sistem perparitan
Wartawan Sinar Harian
19 April 2012
Penduduk gesa pihak berkaitan baiki sistem perparitan
KERAMBIT - Dua ­keluarga di Kampung Pasu di sini ­minta pihak berkaitan ­supaya membaiki sistem ­perparitan ­berikutan kerap berlaku ­kejadian banjir kilat di ­kawasan rumah mereka.
Penduduk ­berkenaan, Sabari Sulaiman, 28, ­berkata, ­setiap kali hujan lebat, ­rumahnya dinaiki air ­sehingga satu meter dan keadaan ini mengundang masalah ­kepada mereka.
“Masalah ini berlarutan sejak hampir dua ­tahun lalu. Setiap kali hujan ­lebat, kami akan bersiap ­untuk ­me­mindahkan barang­ ­terutama peralatan elektrik ke tempat yang lebih tinggi.
“Malah dalam satu ­kejadian banjir kilat beberapa bulan lalu, kami terpaksa ­tidur di b­eranda rumah ­ekoran air masuk hingga memenuhi ­setiap ­ruang rumah,” katanya, di sini, semalam.
Sabari berkata, kejadian banjir kilat ­berkenaan berlaku ekoran masalah ­sistem perparitan di kawasan ­rumahnya yang sempit dan tidak diselenggarakan.
“Air hujan dari ­kawasan tinggi mengalir ke dalam ­parit berdekatan rumah kami dan parit yang sempit itu ­tidak dapat menampung jumlah air hujan yang banyak sekali gus melimpah dan memasuki ­rumah kami,” katanya kepada Sinar Harian.
Sabari berkata, pihak berkaitan digesa supaya segera membaiki sistem perparitan di kawasan rumahnya agar­ ­kejadian banjir kilat yang sama ­idak lagi berulang.
“Kami berharap agar ­pihak berkaitan dapat ­meluas dan mendalamkan lagi ­sistem ­perparitan di sini bagi ­melancarkan aliran air hujan ke Sungai Pasu,” katanya.

No comments:

Post a Comment