Monday, April 23, 2012

curi menjadi2

ARKIB : 22/04/2012
Share on facebook Share on twitter Share on email Share on print More Sharing Services 0
Pecah rumah, curi kenderaan meningkat

KUANTAN 21 April - Orang ramai diingatkan agar sentiasa meningkatkan tahap keselamatan di rumah dan kenderaan masing-masing kerana jenayah pecah rumah dan kecurian kenderaan semakin kerap dilaporkan kebelakangan ini.

Ketua Polis Daerah Kuantan, Asisten Kosmisioner Mohd. Jasmani Yusof berkata, penduduk di daerah ini juga diminta memaklumkan kepada pihak polis melalui bilik gerakan sekiranya mahu meninggalkan rumah dalam tempoh yang agak lama.

“Selain itu, penduduk boleh memberitahu jiran masing-masing selain meningkatkan keselamatan seperti berhenti melanggan surat khabar, memasang lampu di luar rumah dan sentiasa memastikan pintu rumah dikunci dengan baik.

“Banyak kes kecurian motosikal turut dilaporkan berlaku di pekarangan rumah selain di pusat membeli-belah,” katanya ketika ditemui di sini semalam.

Kata Mohd. Jasmani, kebanyakan kes kecurian dan pecah rumah terbabit dilakukan oleh golongan remaja dan penagih dadah.

“Kita percaya mereka menjual motosikal yang dicuri sebagai alat ganti dengan mengambil komponen tertentu pada harga semurah RM200 hingga RM300 sahaja,” katanya lagi.

Tambahnya, walaupun pihak polis kerap menjalankan rondaan dan membuat pemantauan namun kerjasama daripada masyarakat dalam membantu mengurangkan kadar jenayah sangat diperlukan.

No comments:

Post a Comment