Monday, January 9, 2012

ibu tunggal

Ibu tunggal miskin rayu rumah PPRT

ROMPIN 9 Jan. - Seorang ibu tunggal berdepan dugaan hidup yang mencabar apabila disahkan menghidap penyakit batu hempedu dan kanser pangkal rahim.

Hasmah Darlan, 48, terpaksa mengharungi hidup penuh getir itu dengan bergantung kepada wang yang diperoleh daripada dua anaknya selain bantuan RM200 oleh Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM).

Ibu kepada tujuh anak itu berkata, wang bulanan yang diterima itu terpaksa dibelanjakan untuk persekolahan dua anaknya, membayar sewa rumah, bekalan air dan elektrik serta bagi tujuan sara hidup.

"Kadang-kadang hanya RM20 saja yang tinggal dalam poket setiap bulan dan dengan wang ini saya berbelanja.

"Sejak menjalani pembedahan kanser pangkal rahim, saya sudah tidak mampu bekerja," katanya kepada Utusan Malaysia di sini, baru-baru ini.

Menurut beliau, masa depannya bertambah gelap apabila diberitahu rumah sewa yang didudukinya hari ini akan disewa kepada pekerja kilang kelapa sawit.

"Tiada jaminan saya akan terus menetap di sini, tambahan pula saya menyewa rumah pekerja sebuah kilang dan berkemungkinan rumah ini akan disewa kepada pekerja kilang sawit tersebut," katanya.

Sehubungan itu, Hasmah merayu Pejabat Tanah dan Daerah (PTD) Rompin memberi pertimbangan kepadanya untuk memperoleh Projek Perumahan Rakyat Termiskin (PPRT) yang pernah dipohonnya tiga tahun lalu.

"Sudah dua kali saya mohon PPRT, namun masih belum ada jawapan. Saya masih menaruh harapan akan terpilih dan tidak kisah kawasan penempatan asalkan ia dapat mengurangkan beban saya ketika ini," katanya.

Menurutnya, dengan wang bantuan JKM RM200 serta sedikit sumbangan daripada anak-anak dia tidak mampu membayar sewa yang semakin meningkat.

No comments:

Post a Comment