Saturday, January 28, 2012

giat mara buat rumah

Giatmara bina 90 unit rumah baru di Pahang

27 Januari 2012

RAUB - GiatMara akan membina 90 unit rumah baru dan membaik pulih 592 unit rumah lama di bawah Program Bantuan Rumah (PBR) di
Pahang tahun ini.

Pengerusinya, Datuk Shahiruddin Ab Moin berkata kerajaan meluluskan peruntukan sebanyak RM9.4 juta bagi program itu.

Projek itu merupakan program fasa kedua bagi negeri Pahang, di mana pada fasa pertama tahun lepas sebanyak 21 unit rumah baru telah dibina dan 28 unit rumah lama dibaiki, membabitkan peruntukan lebih RM4 juta, katanya kepada pemberita, di sini hari ini.

Beliau berkata sebanyak RM11,000 diperuntukkan bagi membaik pulih seunit rumah manakala RM40,000 bagi membina sebuah rumah baru dan kerja-kerja itu dilakukan pelatih GiatMara, kontraktor bekas pelatih GiatMara serta kontraktor kelas F.

"GiatMara mempunyai tenaga pelatih yang cukup dan mahir dalam bidang pembinaan rumah dan ia merupakan pendedahan awal kepada pelatih sebelum mereka tamat latihan," katanya yang ditemui selepas menghadiri rumah terbuka Tahun Baru Cina pemimpin parti dan masyarakat Cina Daerah Raub.

Mengulas perkembangan berkaitan, beliau berkata sehingga kini sejumlah 16 Pusat GiatMara ditubuhkan di Pahang yang menyediakan latihan antaranya dalam bidang elektrik, mekanikal, seni bina dan jahitan.

Pada masa ini terdapat 2,000 pelatih sedang mengikuti pelbagai kursus di pusat terbabit, katanya. - Bernama

No comments:

Post a Comment