Tuesday, January 17, 2012

akibat jatuh tangga

Derita pemuda jatuh tangga
Wartawan Sinar Harian
January 18, 2012
Derita pemuda jatuh tangga
KUANTAN – Hanya selepas terjatuh dari tangga rumahnya sebulan yang lalu seorang pemuda kini terlantar setelah disahkan mengalami strok.
Mohamed Nazri Mansur, 37 dari Kampung Gelugor di sini turut mengalami lumpuh sejurus selepas kejadian tersebut.

Adiknya, Naliza Mansur, 34 kini bertanggungjawab menjaga abangnya itu yang belum berumah tangga.

“Semua ini berlaku dengan sekelip mata, tiba-tiba abang jadi begini. Ketika kejadian abang hanya demam biasa sahaja, tetapi selepas jatuh dari tangga rumah, dia menjadi seperti ini, tidak mampu menguruskan diri dan memerlukan bantuan,” katanya.

Selain itu, sebagai adik, Naliza sanggup berkorban masa, tenaga dan wang ringgit demi abang kandungnya itu dan terpaksa menyerahkan tugas-tugas menguruskan kedai makan yang diusahakannya sejak dua tahun lalu kepada kakak iparnya.

Mohamed Nazri, yang juga Pengerusi Persatuan Belia Kampung Gelugor merangkap Naib Ketua Pemuda Cawangan jatuh tangga pada 6 Disember lalu.
Menurutnya, Nazri kemudiannya dimasukkan ke Hospital Tengku Ampuan Afzan (HTAA) Kuantan dan doktor yang memeriksanya mengesahkan abangnya mengalami strok.

“Bahagian sebelah kanan badannya juga tidak boleh digerakkan dan berfungsi dengan baik buat masa ini.

“Bagaimanapun, saya dan keluarga sentiasa memberi galakkan dan semangat bagi membantu memulihkan semangatnya untuk terus berjuang dan kembali pulih seperti biasa walaupun doktor tidak meletakkan harapan tinggi abang untuk sembuh seratus peratus,” katanya.

Seterusnya, dia dan keluarganya tidak akan berputus asa dan turut mencuba kaedah tradisional demi hasratnya untuk melihat abangnya kembali pulih sekali gus mampu bekerja kembali seperti biasa dan mengharapkan jika ada sesiapa mampu membantu merawat penyakit Mohamed Nazri.

Sementara itu nasib Nazri mendapat perhatian daripada Ahli Parlimen Paya Besar, Datuk Abdul Manan Ismail yang turut memberi sumbangan peribadi kira-kira RM3,000 dalam pembelian sebuah katil dan tilam khas di rumahnya baru-baru ini.

“Saya bersyukur kerana diberi bantuan katil dan tilam khas ini. Sedikit sebanyak ia dapat mengurangkan bebanan kami sekeluarga,” katanya.

No comments:

Post a Comment