Sunday, December 25, 2011

warga bera digesa rebut peluang

Penduduk diajak promosi daerah
Oleh : AZIZAH SHAFIEI
Tarikh : December 26, 2011
DEWAN
BERA - Penduduk di Bera diajak untuk bersama-sama mempromosikan daerah itu bagi meningkatkan pendapatan ekonomi terutamanya dari sektor pelancongan.

Presiden Majlis Belia Negeri Pahang, Norol Azali Sulaiman berkata, Tasek Bera merupakan salah satu lokasi pelancongan yang boleh dijadikan daya tarikan masyarakat luar ke daerah itu.

Menurutnya, dalam perancangan Kerajaan Pusat dan Kerajaan Negeri, aktiviti ekonomi di daerah Bera adalah pelancongan berasaskan pertanian.

“Tasek Bera merupakan kawasan tanah lembap atau kawasan perlindungan bagi habitat ekologi yang perlu ­dipelihara dan sering menjadi tumpuan migrasi burung-burung pada waktu tertentu.

“Tetapi, setakat ini lokasi pelancongan itu masih belum dikenali ramai, malah tiada tarikan yang membolehkan orang luar datang ke sini,” katanya.

Beliau berkata demikian pada Program Moh Menjenamakan Bera sempena Program Merakyatkan Seni Budaya (PMS) Dun Guai 2011.

Norol Azali berkata, pengisytiharan itu sepatutnya sudah membolehkan rakyat Bera menerima tempias peningkatan ekonomi, tetapi ia masih belum lagi berlaku.

Katanya, selain mempromosikan lokasi pelancongan, pelbagai produk buatan rakyat di daerah itu juga perlu diperkenalkan dan ia bukan sekadar tanggungjawab satu pihak tetapi semua harus memainkan peranan.

“Walaupun Bera merupakan antara daerah yang baru, tetapi usaha untuk memajukan dan membangunkan daerah ini perlu dilakukan segera seiringi dengan pembangunan di kawasan lain.

“Dengan kelebihan produk pelancongan yang ada, seharusnya kita boleh mara ke hadapan dan orang ramai juga mesti bersama-sama mempromosikan produk-produk yang ada di daerah ini,” katanya.

No comments:

Post a Comment