Sunday, December 11, 2011

kr1m

KR1M bukan untuk monopoli pasaran produk murah
Oleh : Wartawan Sinar Harian
Tarikh : December 11, 2011
KR1M bukan untuk monopoli pasaran produk murah
BERA - Kedai Rakyat 1Malaysia (KR1M) diwujudkan bukan untuk memonopoli pasaran barangan pengguna yang berharga rendah tetapi sebagai penanda aras bagi syarikat-syarikat lain melakukan perkara yang sama supaya lebih kompetitif.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, usaha kementerian mewujudkan KR1M dilihat boleh mewujudkan persaingan secara sihat dengan syarikat lain dalam memberikan faedah kepada rakyat dengan penawaran produk pada harga lebih rendah.
“KR1M bukan untuk memonopoli produk tiada jenama tetapi supaya lebih banyak syarikat lain bersaing dengan mengeluarkan produk sama dan dengan cara itu harga lebih murah dapat ditawarkan kepada pengguna,” katanya kepada pemberita di majlis penyampaian sumbangan program Jalinan Murni di sini, semalam.
 
Beliau berkata syarikat-syarikat produk lain di pasaran kini sudah berlumba-lumba menurunkan harga barangan mereka sejak KR1M diwujudkan dan perkara itu dilihat sebagai sesuatu yang positif.
 
“Selepas ini, kita harap lebih banyak lagi syarikat pengeluar lain mengeluarkan produk yang tiada jenama dengan tawaran harga lebih murah seperti yang dilakukan oleh syarikat Mydin,” katanya.
 
Dalam pada itu, Ismail Sabri berkata pihaknya mensasarkan menjelang hujung tahun depan, semua kedai runcit di setiap daerah di seluruh negara menjual sekurang-kurangnya satu produk KR1M.
 
Katanya setakat ini produk KR1M telah dijual di 167 buah kedai runcit di seluruh negara manakala jumlah KR1M sehingga kini berjumlah 17 buah dan hingga hujung tahun ini ia akan mencecah angka 25 buah.
 
Selain itu, katanya, mulai tahun depan orang ramai boleh memohon mengusahakan KR1M daripada kerajaan dengan mengisi borang permohonannya apabila ia dikeluarkan nanti.

No comments:

Post a Comment