Sunday, December 25, 2011

tolong la baiki jalan

11 kali tukar rim motosikal
Oleh : NOR ATIEYAH YUSOFF
Tarikh : December 26, 2011
jalan lopak
KUANTAN - Pengguna jalan di kawasan perindustrian Gebeng berhadapan risiko kemalangan akibat keadaan jalan raya yang rosak dan tidak diselenggarakan.

Tinjauan Sinar Harian mendapati beberapa kerosakan termasuk lubang dikesan dari jalan simpang masuk ke perindustrian Gebeng hingga ke Jalan Gebeng 2/3.

Seorang pengguna yang mahu dikenali sebagai Jamal, 30-an, berkata, masalah jalan rosak di kawasan itu tidak pernah selesai walaupun sudah beberapa kali diadukan kepada pihak bertanggungjawab.

Katanya, dia pernah ­menghubungi pihak berkaitan bagi mengatasi masalah itu, ­tetapi sehingga kini belum ­menampakkan sebarang tindakan.

“Sudah beberapa kali saya menghubungi pihak berkenaan kerana tidak tahan dengan keadaan jalan yang hanya menunggu mangsa kemalangan,” katanya kepada Sinar Harian.

Jamal berkata, dia juga terpaksa menukar rim motosikalnya sebanyak 11 kali kerana bengkok akibat melalui jalan terbabit.

“Banyak kejadian berlaku terutamanya ketika hujan. Lubang yang dalam ditenggelami air mengakibatkan kemalangan melibatkan kenderaan kecil,” katanya.

Jamal berkata, jalan itu sudah banyak kali diturap, tetapi tidak tahan lama berkemungkinan tiada kualiti atau tidak menepati piawaian menyebabkannya ia rosak semula selepas dilalui kenderaan berat.

Katanya, sebagai pengguna dia cuba menghubungi Jabatan Kerja Raya tetapi dimaklumkan jalan itu di bawah seliaan Majlis Perbandaran Kuantan (MPK).

“Saya kemudian mengadu kepada MPK dan mereka memberi maklum balas untuk mengambil tindakan terhadap perkara itu,” katanya.

No comments:

Post a Comment