Sunday, December 18, 2011

terminal bas

Terminal bas berubah wajah
Oleh Ainal Marhaton Abd Ghani
bhnews@bharian.com.my
2011/12/19

TERMINAL Makmur yang kini berubah wajah.
TERMINAL Makmur yang kini berubah wajah.
MPK belanja lebih RM230,000 perindah Kompleks Terminal Makmur

KUANTAN: Kompleks Terminal Makmur, di sini, kini berubah wajah selepas Majlis Perbandaran Kuantan (MPK) membelanjakan lebih RM230,000 bagi memperindahkan dan menambah baik beberapa kerosakan di terminal pengangkutan awam itu.
Terminal yang wujud sejak 1995 itu kali pertama dinaikkan taraf besar-besaran sekali gus menyediakan persekitaran lebih ceria, selamat dan selesa kepada orang ramai sekali gus mampu menarik perhatian orang ramai termasuk pelancong asing.
Bahagian luar terminal empat tingkat itu dihiasi dengan lukisan mural bermotifkan gambar ikon pelancongan seperti pusat perlindungan gajah di Kuala Gandah, pusat peranginan Cherating, pusat pelancongan Bukit Fraser.

Ia dihasilkan gabungan pelajar Kolej Universiti Shahputra, Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Teluk Chempedak, SMK Paya Besar dan SMK Air Putih.

Turut dinaikkan taraf ialah sistem pendawaian elektrik di semua aras, mengecat semula dinding di medan selera sertai menggantikan kerusi dan meja yang rosak, menyusun atur semula kiosk jualan, menaik taraf tandas serta menyediakan lebih banyak tong sampah di ruang menunggu.

Yang Dipertuanya, Datuk Zulkifli Yaacob, berkata MPK turut menempatkan 10 anggota penguat kuasa setiap hari di terminal itu bagi memastikan orang ramai tidak membuang sampah sesuka hati dan akhirnya mengotorkan terminal berkenaan.
Malah, beliau berkata, mereka tidak teragak-agak mengenakan kompaun serta merta RM50 kepada individu yang membuang sampah merata-rata.

Sementara itu, penumpang bas ekspres dari Johor, Shahrul Nasran Sharif, 27, menyifatkan imej baru kompleks berkenaan dapat mengubah persepsi orang ramai terhadap keadaan di terminal itu.

Beliau yang sering berulang alik ke sini berkata, sebelum ini, keadaan persekitaran terminal bas itu selalu mengundang rasa tidak selesa kerana banyak kerosakan berlaku seperti kebocoran pada saluran paip, berbau, tandas uzur dan ruang niaga yang tidak tersusun.

Warga bandar ini, Mazlan Nor, 26, berkata, usaha MPK menambah baik terminal perlu dipelihara oleh semua pihak kerana ia menjadi pintu 'gerbang' pantai timur apabila semua syarikat bas dari seluruh negara menggunakan kompleks berkenaan untuk mengambil dan menurunkan penumpang.

No comments:

Post a Comment