Saturday, December 17, 2011

banjir kilat di kuantan

Banjir kilat berlaku lagi
Oleh : NOR ATIEYAH YUSOFF
Tarikh : December 17, 2011
banjir kilat2
KUANTAN – Penduduk di Taman Pelindung Perdana, Beserah, terpaksa berdepan banjir kilat akibat sistem perparitan yang didakwa sempit dan tidak mampu menakung air ketika hujan lebat.

Lebih mengecewakan, mereka berhadapan banjir dua kali seminggu pada musim hujan yang tidak menentu.

Terbaru, banjir kilat yang berlaku mengakibatkan Lorong 4, 5 dan 6 perumahan itu dinaiki air 0.5 meter.

Seorang penduduk, Aziz Ismail, 39, berkata, ketika kejadian kira-kira jam 5 petang, air naik terlalu cepat mengakibatkan beberapa barang terpaksa dipindahkan ke tempat yang lebih tinggi.

“Dalam keadaan hujan lebat, air sudah melimpahi longkang dan kami mengambil bertindak mengalihkan kenderaan yang diparkir di hadapan rumah ke kawasan lebih tinggi,” katanya kepada Sinar Harian.

Aziz berkata, dia tidak menyangka air naik dengan cepat dan dalam tempoh sejam, air mula memasuki rumah sehingga paras betis,

Katanya, ketika itu, semua jirannya juga mengambil langkah berjaga-jaga dengan mengalihkan kenderaan ke tempat selamat selain mengemas barang supaya tidak rosak.

Jirannya, Widyawati Osman, 38, pula mendakwa, sejak perumahan baru dibina, longkang menjadi sempit dan kecil menyebabkan air tidak dapat mengalir dengan baik.

“Kami tidak dapat tidur nyenyak setiap kali hujan kerana bimbang rumah dinaiki air,” katanya.

Katanya, penduduk taman itu terpaksa membina benteng setinggi satu meter sebagai langkah keselamatan sekiranya berlaku banjir kilat namun keadaan itu tidak membantu kerana masih berhadapan bencana ini,” katanya.

Katanya, penduduk di kawasan ini sudah banyak kali melaporkan hal itu kepada pihak berkuasa namun sehingga kini tiada sebarang tindakan yang diambil.

No comments:

Post a Comment