Saturday, February 18, 2012

ikm pekan

IKM cetus minat anak muda
Wartawan Sinar Harian
17 Februari 2012
ikm
PERAMU - Hari Terbuka Institut Kemahiran Mara (IKM) Tan Sri Yahaya Ahmad (Tasya) bakal dijadikan sebagai acara tahunan bagi memastikan daya kreatif dan inovatif terus segar dipraktikkan.

Pengarahnya, Feshol Taib berkata, hari terbuka itu yang akan menjadi sambutan wajib pada setiap tahun bakal melahirkan pelatih lengkap dari pelbagai aspek.

Menurutnya, ia akan mencetuskan minat kepada masyarakat terutamanya golongan muda untuk menyertai IKM bagi memperoleh ilmu serta kemahiran yang disediakan.

“Hasrat kerajaan menambah bilangan usahawan bumiputera yang mampu menjana ekonomi negara boleh dicapai jika golongan belia sanggup menghadapi cabaran dalam mencipta sesebuah pekerjaan.

“Melalui institut kemahiran ini, belia bukan sahaja mahir dalam bidang yang diceburi, tetapi turut mampu menjadi usahawan melalui pekerjaan yang dicipta menerusi kemahiran yang dimiliki,” katanya, di sini.

Feshol berkata, belia yang mengikuti 14 kursus teknikal di IKM boleh melanjutkan pelajaran ke peringkat lebih tinggi melalui usaha sama institut dan Universiti Kuala Lumpur yang menyediakan laluan kepada pelatih menyambung pengajian.

“Jangan hanya melihat pada sijil dan diploma yang diraih di institut ini kerana pelatih boleh menggenggam segulung ijazah, malah ke peringkat lebih tinggi jika mereka berminat dan komited untuk memajukan diri sendiri,” katanya.

Sambutan Hari Terbuka Tan Sri Yahaya Ahmad dihadiri lebih 2,000 pengunjung.

Pelbagai aktiviti dijalankan sepanjang program berlangsung, antaranya perhimpunan seluruh warga IKM, pameran daripada pelatih IKM dan pelbagai agensi, pertandingan Autoshow serta aktiviti derma darah.

No comments:

Post a Comment