Friday, February 3, 2012

bera mau juga guru bi us

Sukarelawan AS teruja, bersemangat ajar BI

TEMERLOH 3 Feb. - Dua siswazah dari Amerika Syarikat (AS) yang terlibat di bawah program Pembantu Pengajar Bahasa Inggeris (ETA) di Lanchang, dekat sini gembira kerana berpeluang meningkatkan penguasaan bahasa tersebut di kalangan pelajar luar bandar.

Davina Chen dan Christina Hodelin yang masing-masing berusia 23 tahun adalah di antara 16 sukarelawan ETA yang ditempatkan di negeri ini menerusi program anjuran Suruhanjaya Pertukaran Pendidikan Malaysia-AS (MACEE) itu.

Ketika ditemui, Chen yang ditempatkan di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Bukit Damar, di sini melahirkan rasa teruja walaupun baru beberapa hari mengajar di sekolah tersebut.

"Sebelum datang ke sini, saya telah banyak membaca tentang Malaysia termasuk adat dan budaya serta masyarakatnya dan saya dapati mereka mudah mesra, peramah serta menghormati tetamu.

"Saya kagum dan bangga mendapati rakyat pelbagai kaum di negara ini hidup dalam harmoni, bersatu padu dan berbaik-baik antara satu sama lain," katanya.

Beliau ditemui ketika lawatan Duta AS, Datul Paul W. Jones ke SMK Bukit Damar Lanchang dekat sini, kelmarin.

Kunjungan beliau ke sekolah berkenaan diiringi Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Saifudin Abdullah yang juga Ahli Parlimen Temerloh.

Sementara itu, rakannya, Hodelin yang ditempatkan di SMK Lanchang memberitahu, beliau akan melakukan yang terbaik serta menggunakan pengalamannya bagi membantu pelajar di negara itu menguasai bahasa Inggeris.

"Saya kagum dengan penduduk negara ini yang mesra dan baik. Saya teruja menjalani program sukarelawan ini walaupun pernah mengikuti program yang sama sebelum ini," katanya.

Biarpun baru beberapa hari tiba di sini, Hodelin berasa teruja dan akan belajar bahasa serta adat dan budaya negara ini yang mempunyai pelbagai keistimewaan.

Beliau akan berusaha menyesuaikan diri dengan makanan serta perkara lain yang terdapat di negara ini supaya apabila pulang nanti dapat menceritakan segala pengalamannya tentang Malaysia kepada rakan-rakan.

No comments:

Post a Comment