Thursday, November 3, 2011

tnb

26 tahun tunggu bayaran TNB


RIPAH Abd. Rahman menunjukkan keratan akhbar dan surat tuntutan bayaran kepada TNB berikutan pencawang elektrik yang dibina di atas tanahnya di Felda Purun, Bera.


Terlebih dahulu saya mengucapkan terima kasih kerana akhbar Utusan Malaysia memberi ruang kepada saya untuk menuntut apa yang sepatutnya menjadi hak saya dan keluarga daripada pihak Tenaga Nasional Berhad (TNB).
Tiga tahun lalu suami yang kini uzur menerima memorandum daripada pihak TNB berhubung tuntutan sewa tapak pencawang TNB di kawasan seluas 34.3 meter persegi di atas tanah milik kami.
Kami terpaksa berhempas-pulas turun naik pejabat TNB, Pejabat Tanah dan pejabat berkaitan bagi menuntut sewa kira-kira RM100,000 sejak pencawang substesen TNB dibina di tanah kami, 26 tahun lalu.
Jawapan yang kami terima daripada pihak TNB tiga tahun lalu ialah mereka akan meneliti semua dokumen dan membuat semakan sebelum membuat penjelasan kepada suami.
Bagaimanapun, sehingga kini tiada sebarang maklum balas daripada pihak berkenaan dan kami seolah-olah menunggu buah yang tidak jatuh.
Malah, suami yang menghidap penyakit jantung dan kencing manis kini tidak mampu lagi untuk ke mana-mana bagi mempertahankan haknya.
Justeru itu, melalui ruangan ini saya harap pihak TNB memberi penjelasan dengan segera berhubung perkara tersebut.
Pada masa sama, saya mohon pihak berkenaan menjelaskan bayaran yang sepatutnya memandangkan pencawang tersebut telah lama beroperasi di atas tanah kami.

No comments:

Post a Comment