Friday, November 25, 2011

rumah mau bayar xmau

Penyewa PAKR liat bayar sewa


Adnan Yaakob bertanya sesuatu kepada salah seorang penerima geran rumah pada Majlis Pelancaran e-Perumahan, e-Pelaburan dan Penyerahan Hak Milik PAKR Tanah Putih Baru 1 dan 2 serta PAKR Kempadang Soi di Kuantan, kelmarin.


KUANTAN 25 Nov. - Sikap segelintir penyewa Projek Perumahan Kos Rendah (PAKR) di negeri ini yang liat menjelaskan bayaran bulanan menyebabkan berlaku tunggakan sebanyak RM10.42 juta sehingga Oktober tahun ini.
Menteri Besar, Datuk Seri Adnan Yaakob berkata, jumlah tunggakan yang membabitkan 4,239 penyewa rumah murah itu jauh lebih tinggi berbanding kutipan sewa iaitu hanya RM7.26 juta.
"Kerajaan negeri sentiasa bertimbang rasa dan bertolak-ansur kepada golongan berkenaan walaupun terpaksa menanggung beban tunggakan yang tinggi.
"Bagaimanapun, kita tidak akan halau mereka kerana kita merupakan kerajaan yang prihatin. Malah, kita sediakan beberapa pilihan supaya mereka dapat menjelaskan hutang masing-masing," katanya.
Beliau berkata demikian selepas merasmikan Majlis Pelancaran e-Perumahan, e-Pelaburan dan Penyerahan Hak Milik PAKR Tanah Putih Baru 1 dan 2 serta PAKR Kempadang Soi di sini semalam.
Hadir sama pada majlis yang dihadiri kira-kira 400 penerima hak milik rumah ialah Pengerusi Jawatankuasa Perumahan, Kemudahan Asas dan Pengangkutan negeri, Datuk Mohd. Soffi Abdul Razak dan Ketua Penolong Setiausaha Kerajaan Negeri (Unit Perumahan), Zaeidah Mohamed Isa.
Menurut Adnan, penyewa yang ingkar menjelaskan sewa boleh membuat penjadualan semula perjanjian sewa beli supaya bayaran bulanan dapat diselaraskan dengan kemampuan mereka.
"Mereka juga boleh memilih mengeluarkan wang dalam akaun dua Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) untuk membuat bayaran penuh harga rumah berkenaan.
"Pelbagai cara boleh dilakukan bagi menjelaskan bayaran termasuk meminta bantuan daripada anak-anak yang telah bekerja jika mereka tidak berkemampuan," jelasnya.
Tambahnya, kerajaan sentiasa prihatin kepada keperluan rumah oleh rakyat terutama golongan miskin namun jika masalah pembayaran balik berlaku, usaha untuk membina lebih banyak PAKR akan terganggu.
"Sekiranya RM10 juta itu berjaya dikutip, kerajaan berupaya membina 250 unit rumah kos rendah lagi untuk rakyat miskin di negeri ini," ujarnya.
Dalam pada itu, beliau menasihatkan supaya pemilik PAKR yang mendapat surat hak milik atau geran tidak menjual rumah mereka sebaliknya menghargai hasil titik peluh mereka selama ini.

No comments:

Post a Comment