Monday, November 21, 2011

kelawar lagi

Menghapuskan tanggapan negatif terhadap kelawar


Pelajar yang menyertai MyBats Camp 2011 menunjukkan kemahiran mereka menggunakan bahan terbuang sebagai alat muzik ketika mengadakan persembahan di Lanchang, baru-baru ini.


TEMERLOH 21 Nov. - Pendedahan mengenai kepentingan melindungi kehidupan kelawar menjadi titik permulaan untuk menghapuskan pandangan negatif masyarakat terhadap mamalia tersebut.
Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar, Datuk Douglas Unggah Embas berkata, kelawar juga memainkan peranan penting bagi mengekalkan warisan semula jadi hutan hujan tropika yang begitu unik sejak wujud 130 juta tahun lalu.
''Hutan hujan tropika di negara ini merupakan teras biodiversiti yang begitu penting kerana kaya dengan kepelbagaian flora dan fauna.
''Hutan semula jadi negara kita mempunyai beribu-ribu spesies tumbuhan dan menjadi habitat kepada lebih 600 spesies burung, 286 mamalia, 140 ular serta 80 spesies cicak," katanya ketika berucap merasmikan Mybats Camp di sini baru-baru ini.
Katanya, negara perlu mengambil langkah-langkah konservasi biodiversiti sebagai salah satu keutamaan dalam mencapai pembangunan yang lestari.
Sehubungan itu, tambahnya, masyarakat setempat perlu melibatkan diri dalam aktiviti konservasi biodiversiti dan untuk meningkatkan kesedaran itu ia perlu dimulakan di peringkat pelajar sekolah.
Beliau memberitahu, media massa dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) menjadi saluran penting untuk membantu pihak berkuasa meningkatkan kesedaran awam mengenai kepentingan kelawar dalam kehidupan harian manusia.
Katanya, pendedahan dan pengalaman yang diperolehi oleh para pelajar dapat mencetuskan minat di kalangan mereka untuk mengenali spesies itu dengan lebih dekat.

No comments:

Post a Comment