Thursday, October 27, 2011

wataniah

Markas utama Wataniah Pahang


SULTAN AHMAD SHAH (tengah) bergambar bersama anggota askar wataniah selepas merasmikan Kem Angkatan 136 Rejimen 505 Askar Wataniah di Pekan semalam.


PEKAN – Kem Angkatan 136 Rejimen 505 Askar Wataniah (Rejimen 505) dekat Sungai Miang di sini semalam diumumkan menjadi markas utama latihan tentera sukarela di negeri ini yang mampu melatih 500 anggota dalam satu masa.
Timbalan Komander Rejimen 505, Lt. Kol. Ahmad Bakri Majid berkata, kem bernilai kira-kira RM26.1 juta yang dibina di atas tanah seluas 4.46 hektar itu juga dilengkapi pelbagai kemudahan.
“Dalam satu masa, seramai 288 anggota sukarela lelaki dan 288 wanita dapat dilatih menggunakan fasiliti lengkap yang disediakan seperti padang kawad serta kemudahan sukan,” kata beliau.
Ahmad Bakri berkata demikian ketika ditemui pemberita selepas majlis perasmian kem tersebut oleh Sultan Pahang, Sultan Ahmad Shah Ibni Almarhum Sultan Abu Bakar sempena ulang tahun keputeraan baginda yang ke-81.
Hadir sama pada majlis itu ialah Komander Rejimen 505 Askar Wataniah Pahang, Tengku Mahkota Pahang Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah; Panglima Angkatan Tentera, Jeneral Tan Sri Zulkifeli Mohd. Zin dan Menteri Besar Pahang, Datuk Seri Adnan Yaakob.
Menurut Ahmad Bakri, Kem Rejimen 505 di Teluk Chempedak, Kuantan tetap beroperasi walaupun markas utama rejimen itu telah memulakan latihan di Pekan.

No comments:

Post a Comment