Wednesday, November 30, 2011

pelajar seberang melawat kota gelangi

Pelajar Indonesia lawat SMK Felda Kota Gelanggi

JERANTUT 30 Nov. - Seramai 36 pelajar dan enam guru Sekolah Menengah Perempuan (SMP) Negeri 1 Kabupaten Karimun, Indonesia mengadakan lawatan sambil belajar dan muhibah ke Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Felda Kota Gelanggi Dua dekat sini baru-baru ini.

Lawatan sekolah yang merupakan antara sekolah elit di kepulauan Indonesia itu merupakan kunjungan balas setelah guru dan pelajar SMK Felda Kota Gelanggi Dua melakukan kunjungan yang sama pada tahun lalu.

Hadir sama pada majlis tersebut ialah Pengetua SMP Negeri 1 Kabupaten Karimun, Bapak Sigianto; Pegawai Pelajaran Jerantut, Adnan Abdul Kadir dan Pengetua SMK Felda Kota Gelanggi Dua, Dr. Azman Uzir.

Lawatan selama dua hari itu memberi peluang kepada mereka untuk bertukar-tukar fikiran dan mengikuti senario pengajaran serta pembelajaran di bilik darjah di negeri ini.

Pengetua SMK Felda Kota Gelanggi Dua, Dr. Azman Uzir berkata, program akademik kedua sekolah itu bertujuan mewujudkan hubungan antarabangsa antara guru dan pelajar khususnya bagi pemantapan bidang pengajaran serta pembelajaran.

''Saya berusaha menaikkan imej sekolah kawasan Felda di negeri ini pada kelasnya tersendiri melalui interaksi dengan dunia luar sekali gus aspirasi ke arah mencapai status sekolah berprestasi tinggi di negara ini," katanya kepada pemberita di sini baru-baru ini.

Sementara itu, Bapak Sigianto berkata, lawatan itu mengakrabkan hubungan antara pelajar sekolah kedua-dua negara khususnya mengenali aspek budaya, akademik dan kokurikulum.

''Pertemuan ini menimbulkan rasa persaudaraan serumpun yang lebih akrab dan pelajar kami boleh mengenali iklim pengajaran dan pembelajaran di Malaysia khususnya di sekolah ini," katanya.

No comments:

Post a Comment