Saturday, June 30, 2012

kamus al quran

ARKIB : 28/06/2012

Tengku Abdullah lancar kamus al-Quran

TENGKU Abdullah Sultan Ahmad Shah (kanan) mendengar penerangan daripada Omar Abu Bakar ketika melihat kamus al-Quran versi digital pada majlis pelancaran kamus itu di Kuantan, baru-baru ini.
KUANTAN 27 Jun - Tengku Mahkota Pahang, Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah berkenan melancarkan kamus al-Quran karya bekas Ketua Pendakwa Syarie negeri, Omar Abu Bakar di sebuah hotel di sini baru-baru ini.
Kamus yang mempunyai enam jilid keseluruhannya itu terdapat dalam versi bahasa Malaysia dan bahasa Inggeris.
Tengku Abdullah bertitah, karya itu mampu memartabatkan al-Quran dan memberi pengetahuan yang berguna kepada golongan muda dalam memahami kitab suci itu.
"Karya ini merupakan satu kebanggaan kepada negeri Pahang dan ia perlu diteruskan pada masa akan datang," titah baginda pada majlis tersebut.
Turut berangkat, Tengku Puan Pahang, Tunku Azizah Aminah Maimunah Iskandariah.
Hadir sama, Menteri Besar, Datuk Seri Adnan Yaakob dan Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Seri Muhammad Safian Ismail.
Titah baginda, kitab itu mampu menambah perbendaharaan rujukan agama di negeri ini dan di alam pengajian yang akan menyumbang kepada pengembangan ilmu dalam masyarakat.
"Pada masa ini masyarakat kita memerlukan golongan muda yang pakar untuk menjadi pelapis kepada ulama-ulama lalu dan sekarang.
"Mereka ini diharap berupaya menyebarkan ilmu serta menterjemah, mengarang dan mengeluarkan kitab-kitab agama yang bermutu tinggi," titah Tengku Abdullah.

No comments:

Post a Comment