Sunday, March 11, 2012

sungai kenong

Sungai Kenong tarikan terbaru pelancong ke Lipis


KEINDAHAN landskap gua batu kapur di sepanjang Sungai Kenong bakal menarik pelancong ke kawasan berkenaan di Lipis.


KUALA LIPIS 11 Mac - Sungai Kenong yang terletak di selatan Taman Negara dilihat mampu menarik pelancong asing ke kawasan berkenaan kerana ia mempunyai landskap gua batu kapur yang indah.
Menyedari hakikat itu, perkhidmatan bot telah disediakan di Jeti Kiara, Sungai Kenong bagi memudahkan pelancong menyusuri sungai berkenaan yang memakan masa selama 30 minit.
Menurut Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) Kuala Kenong, Abdul Rahman Bilal Endil (gambar) dengan bayaran sebanyak RM30, perkhidmatan bot tersebut membolehkan penduduk sekitar menambah pendapatan mereka.
Melalui perkhidmatan bot itu, pelancong berpeluang melintasi di bawah gua batu kapur yang diberi nama Gua Bukit Tinggi dan Gua Batu Kajang yang juga menjadi 'rumah' kepada kelawar.
...

No comments:

Post a Comment