Thursday, March 8, 2012

buang sampah merata

Buang sampah di lereng bukit
Wartawan Sinar Harian
8 Mac 2012
sampah dilereng bukit
KUANTAN – Beberapa penduduk di Indera Mahkota Dua di sini kesal dengan sikap segelintir penduduk yang mengamalkan sikap tidak bertanggungjawab membuang sampah di kawasan lereng bukit berhampiran hutan di sini.

Penduduk yang mahu dikenali sebagai Hamzah berkata, keadaan ini sudah berlanjutan hampir beberapa tahun dan sehingga kini belum ada usaha membanteras sikap tidak bertanggungjawab tersebut.

Menurutnya, kawasan itu merupakan jalan utama digunakan penduduk di sini termasuklah pelajar untuk ke sekolah.

“Ia turut mencemarkan imej kawasan ini dengan sampah berlonggok dan berbau busuk. Saya kesal kerana bukan tidak ada lori mengangkut sampah, tetapi tanpa kesedaran sivik, masih ada yang mengamalkan sikap seumpama ini.

“Selain itu, longgokan sampah ini menjadi tempat haiwan seperti biawak dan kera datang yang mana menambahkan lagi imej buruk di ini,” katanya.

Seterusnya, beliau menjelaskan laluan tersebut merupakan laluan untuk murid dan pelajar yang sering dilalui awal pagi dan petang.

Hamzah berkata, dia risau jika keadaan sampah itu boleh menyebarkan penyakit berbahaya seperti denggi.

“Kawasan kotor boleh menyebabkan penularan pelbagai penyakit.

“Sehubungan itu, saya harap masalah ini dapat perhatian pihak berwajib dan jika perlu mereka yang membuang sampah ini dikenakan denda sebagai tauladan agar tidak berbuat demikian,” katanya.

Pihak bertanggungjawab diharap dapat membersihkan kawasan ini supaya tiada individu lain terus membuang sampah.

No comments:

Post a Comment