Wednesday, March 28, 2012

karnival pendidikan mara

25,000 kunjungi Karnival Pendidikan Mara di Pahang


RIBUAN pengunjung membanjiri Karnival Pendidikan Mara 2012 peringkat negeri Pahang bagi mendapatkan maklumat berhubung peluang pendidikan dan kerjaya di Pusat Konvensyen Sultan Ahmad Shah, Kuantan, baru-baru ini.


KUANTAN 27 Mac - Karnival Pendidikan Mara 2012 peringkat negeri yang berakhir semalam mendapat sambutan menggalakkan apabila kira-kira 25,000 pengunjung membanjiri karnival itu di Pusat Konvensyen Sultan Ahmad Shah, di sini.
Pengarah Mara negeri, Salemi Yusof berkata, karnival yang diadakan selama dua hari itu memberi tumpuan kepada pelajar khususnya lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) yang baru mendapat keputusan peperiksaan.
"Melalui penganjuran ini, pihak Mara bukan sahaja memberi peluang untuk pelajar mencari laluan pendidikan malah yang ingin mencari kerja juga berpeluang kerana terdapat agensi pekerjaan serta institusi pendidikan yang mengambil bahagian.
"Menariknya, karnival ini turut memberi bimbingan kepada mereka tentang bidang yang bersesuaian yang ingin mereka ceburi demi masa depan yang lebih terjamin," katanya di sini, baru-baru ini.
Beliau memberitahu, Mara akan mengambil inisiatif dengan mengadakan karnival di daerah-daerah bagi memudahkan golongan belia khususnya mereka yang tinggal di luar bandar agar tidak keciciran untuk mendapatkan maklumat tentang kerjaya.
"Kita sedar, tempoh dua hari tidak mencukupi bagi mereka terutama lepasan SPM dan SPTM mendapatkan maklumat mengenai institusi pengajian tinggi pilihan mereka lebih-lebih lagi bagi mereka yang tinggal di kawasan pedalaman.
"Oleh itu kita akan adakan program seumpama ini di daerah-daerah terutamanya luar bandar bagi membolehkan pelajar ini mendapat maklumat mengenai kerjaya masa depan mereka," jelasnya.

No comments:

Post a Comment