Saturday, March 10, 2012

curi air ka

Syarikat kontraktor curi air
M FEISAL NORAWI
11 Mac 2012
Cuai
TEMERLOH – Sebuah syarikat kontraktor di negeri ini didenda RM14,000 oleh Mahkamah Sesyen Temerloh minggu lalu selepas mengaku salah mencuri air untuk kerja pembinaan sebuah bangunan di kawasan perindustrian Temerloh.
Ketua Unit Komunikasi Korporat Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN) Lionel Lim berkata, syarikat itu menjadi entiti komersial pertama di negeri ini yang didenda atas kesalahan mencuri air.

Menurutnya, keputusan itu dibuat Hakim Dazuki Ali setelah mengambil kira pengakuan bersalah syarikat kontraktor berkenaan serta faktor mitigasi yang dikemukakan, syarikat itu didenda sebanyak RM14,000 atau dua bulan penjara. 

Bagaimanapun, wakil syarikat tersebut menjelaskan denda sebaik sahaja sesi perbicaraan tamat.

“Kes ini dibicarakan di bawah Seksyen 123, Akta Perkhidmatan Air 2006 (Akta 655) di mana pihak yang didapati bersalah boleh didenda sehingga RM100,000 atau satu tahun di penjara atau kedua-duanya,” katanya.

Dalam kenyataan media dikeluarkan Lionel berkata, syarikat tersebut didapati membuat satu sambungan tidak sah ke sesalur utama milikan Jabatan Bekalan Air (JBA) Pahang, kini Pengurusan Air Pahang Berhad (Paip) semasa satu serbuan dilakukan SPAN dua tahun lalu.

Beliau berkata, serbuan mengejut itu dibuat bersama pegawai JBA Pahang pada 26 April 2010 di sebuah tapak projek pejabat pembinaan di Taman Perindustrian Temerloh, Mentakab, Pahang.

“Siasatan lanjutan pegawai SPAN menunjukkan satu “tapping” tidak sah sedang aktif dibuat pada paip 400 mm “high density polyethylene” (HDPE) kepunyaan JBA Pahang dan air yang sedang dicuri diguna untuk kerja-kerja pembinaan dan ia tidak melalui meter yang sah.

Menurutnya, kes tersebut disebut buat kali pertama minggu lepas di mahkamah berkenaan dan wakil kontraktor tersebut mengambil keputusan untuk mengaku salah. 

Pada tahun lepas, terdapat satu lagi kes kecurian air yang dicatat di Pahang tetapi ia melibatkan seorang individu.

Menurutnya, SPAN juga telah membawa dua kes lain ke mahkamah di Seremban di mana dua syarikat pembinaan, dijatuhi hukuman dan didenda RM10,000 serta RM11,000 (atau tiga bulan penjara bagi kedua-duanya).

No comments:

Post a Comment