Sunday, July 29, 2012

sekampit beras

ARKIB : 28/07/2012
Share on facebook Share on twitter Share on email Share on print More Sharing Services 1
Kempen 'Seorang Sekampit Beras'
Oleh MOHAMAD SHOFI MAT ISA
shofi.isa@utusan.com.my

KUANTAN 27 Julai - Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) negeri melancarkan kempen 'Seorang Sekampit Beras' khusus untuk membantu fakir miskin, anak-anak yatim, golongan mualaf serta mereka yang tidak berkemampuan sempena bulan Ramadan ini.

Yang Dipertua ABIM negeri, Muhammad Hisyamudin Baharudin berkata, kempen yang mendapat sambutan menggalakkan sebelum ini tersebut, memasuki tahun keenam penganjuran.

"Pada tahun lalu, kita (ABIM Pahang) berjaya mengagihkan kampit beras kepada lebih 100 keluarga di enam kampung iaitu Kampung Cherating, Bukit Sekilau, Peramu, Perkampungan Orang Asli Batu 14 Jalan Gambang, Kampung Alor Beserah dan Kampung Balok.

"Penerima bukan sahaja menerima beras, malah mereka turut dibekalkan dengan barangan keperluan harian lain seperti tepung gandum, minyak masak, sardin, susu dan gula," katanya pada sidang akhbar di sini baru-baru ini.

Mengulas lanjut, Muhammad Hisyamudin berkata, untuk Ramadan kali ini, ABIM Pahang komited untuk meningkatkan kutipan beras seterusnya dapat dimanfaatkan kepada masyarakat yang memerlukan.

Menurutnya, proses kutipan untuk kempen kali ini akan diperluaskan ke masjid-masjid di seluruh daerah, pejabat kerajaan dan syarikat swasta.

"Hasil kutipan akan diagihkan pada minggu ketiga dan keempat puasa, kami mengharapkan kempen ini mendapat kerjasama luar biasa daripada semua pihak bagi menjamin kejayaan," katanya.

Beliau berkata, sumbangan daripada orang ramai boleh diberikan dalam bentuk wang ringgit, beras serta barangan keperluan harian yang lain.

"Bagi mereka yang mahu memberi sumbangan dalam bentuk wang ringgit boleh terus disalurkan ke akaun Bank Islam ABIM Pahang (06019010007678).

"Sesungguhnya amalan bersedekah terutama dalam bulan Ramadan ini adalah sangat mulia kerana ia menggambarkan wujudnya hubungan keinsafan antara masyarakat," katanya.

No comments:

Post a Comment