Monday, July 2, 2012

oku dibantu

ARKIB : 02/07/2012
Share on facebook Share on twitter Share on email Share on print More Sharing Services 0
Kerajaan tak abaikan kebajikan warga emas, OKU, rakyat miskin

KUALA LIPIS 1 Julai - Kebajikan warga emas, orang kurang upaya (OKU) dan penduduk miskin tidak pernah diabaikan, sebaliknya kerajaan giat menumpukan pelbagai program kebajikan dengan bantuan pelbagai agensi berkaitan.

Setiausaha Politik Perdana Menteri, Datuk Suhaimi Ibrahim berkata, langkah itu turut dilakukan di negeri-negeri yang dikuasai pembangkang supaya golongan terbabit mendapat pembelaan sewajarnya.

Menurutnya, pelbagai usaha dilakukan untuk membantu kumpulan sasaran seperti bantuan kewangan, kemudahan rawatan hospital, insentif tertentu dan kursus keusahawanan membabitkan golongan OKU.

"Matlamat kita adalah untuk menangani masalah kebajikan dan kemiskinan penduduk yang merupakan antara agenda dalam transformasi pembangunan," katanya kepada pemberita selepas menyertai Program Sehari Bersama Warga Emas dan Panel Klinik Kesihatan di Kampung Merapoh dekat sini baru-baru ini.

Sempena majlis berkenaan, Suhaimi merasmikan Pusat Kegiatan Riadah Warga Emas di bawah penyelenggaraan Panel Klinik Kesihatan dan Jawatankuasa Kemajuan Keselamatan Kampung (JKKK) Merapoh.

Seramai 200 warga emas dari Kampung Merapoh, Kampung Chegar Perah dan Sungai Temau hadir mendengar ceramah kesihatan yang disampaikan oleh Pegawai Kesihatan Lipis, Dr. Rahimi Hassan.

Menurut Suhaimi, menerusi agensi di bawah Kerajaan Persekutuan, segala bantuan disalurkan segera kepada kumpulan sasaran supaya mereka lebih selesa menjalani kehidupan dan berdikari dengan kemahiran yang dimiliki.

"Ada kerajaan negeri di bawah pemerintahan pembangkang cuma memperuntukkan bantuan bulanan kepada golongan sasaran bernilai RM100 sahaja, berbanding Kerajaan BN menyumbang RM300 untuk warga emas miskin dan golongan asnaf lain di samsping agihan bantuan kewangan lain,'' katanya.

No comments:

Post a Comment