Friday, July 13, 2012

banyak ikan

ARKIB : 12/07/2012

Peroleh tangkapan luar biasa

Seorang nelayan pesisir pantai di Pantai Kempadang menunjukkan hasil tangkapan ikan kembung yang luar biasa banyak sehingga mencecah 420 kilogram di Kuantan, Pahang, kelmarin.
KUANTAN 11 Julai - Tiga nelayan pantai di Kampung Kempadang di sini semalam tidak menyangka membawa pulang hasil tangkapan laut yang 'luar biasa' apabila menaikkan ikan kembung 420 kilogram (kg) semalam.
Lebih mengejutkan, ketiga-tiga nelayan itu hanya mengambil masa satu jam untuk menaikkan tangkapan mereka berbanding sebelum ini yang mengambil masa sehari dengan membawa pulang hasil sekitar 30 hingga 50 kg sahaja.
Nelayan terbabit, Omar Baru , 54, Mohd. Hafizan Abdul Jalil, 22, dan Ahmad Firdaus Abdul Jalil, 18, tidak menyangka rezeki yang diterima merupakan satu rahmat kerana belum pernah mendapat hasil tangkapan dengan jumlah besar tersebut.
Ahmad Firdaus berkata, dia bersama abangnya turun ke laut pada pukul 6.30 pagi sejauh 12 kilometer dari pesisir pantai kampung tersebut.
Tambahnya, sebaik tiba di tempat mereka selalu memukat, dia bersama abangnya melepaskan pukat dan satu jam kemudian menariknya dan terkejut apabila menaikkan sejumlah besar ikan berkenaan.
"Saya terpaksa melepaskan pukat sebanyak dua kali kerana teruja memandangkan jumlah ikan dinaikkan terlalu banyak dan ia merupakan rezeki kami," katanya kepada pemberita di sini.
Katanya, sebelum ini mereka akan pulang ke pantai pada lewat petang dengan membawa hasil tangkapan yang tidak seberapa.
Bagi Omar pula, dia turun ke laut seorang diri bersama botnya pada awal pagi semalam ketika air laut surut.
"Selalunya saya hanya membawa pulang tangkapan sekitar 20 hingga 35 kilogram tetapi kali ini jumlahnya cukup besar dan saya sangat bersyukur," katanya yang merupakan pesara Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM).

No comments:

Post a Comment