Wednesday, October 12, 2011

lantik anak pahang...

erm bagus2 ambil anak pahang...selama ini pahang di monopoli oleh anak negeri lain...terutama di felda2, pejabat2, malah di kampung2 juga...

 

SPA lantik 8,882 anak negeri Pahang


Orang ramai yang hadir menyerbu untuk melihat peluang pekerjaan sektor awam pada program Karnival Kerjaya SPA Kuantan, baru-baru ini.


KUANTAN 12 Okt. - Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA) melantik seramai 8,882 anak negeri Pahang untuk memegang pelbagai jawatan di bawah Pihak Berkuasa Melantik SPA dalam tempoh dua tahun lalu
Pengerusi SPA, Tan Sri Jamaluddin Ahmad Damanhuri berkata, daripada jumlah tersebut, seramai 1,763 anak negeri Pahang berkelayakan ijazah dilantik ke pelbagai jawatan pengurusan dan profesional gred 41.
"Seramai 2,244 orang dilantik ke pelbagai jawatan gred 27 yang memerlukan kelayakan diploma.
"Selebihnya, seramai 4,875 anak negeri Pahang dilantik ke pelbagai jawatan gred 17 yang memerlukan kelayakan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan sijil," katanya.
Beliau berkata demikian ketika berucap pada Majlis Persidangan Suruhanjaya-Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Malaysia Ke-14 di Pusat Konvensyen Antarabangsa Sultan Ahmad Shah (SASICC) di sini baru-baru ini.
Serentak dengan persidangan tersebut, turut dianjurkan Karnival Kerjaya SPA yang diadakan di tempat yang sama.
Pada karnival tersebut, sebanyak 21 gerai pameran sektor awam dibuka antaranya oleh Polis Diraja Malaysia (PDRM), Kementerian Pertahanan dan Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (Maritim Malaysia).
Jamaluddin berkata, dalam usaha memberi kemudahan dan keselesaan kepada calon-calon yang berurusan dengan SPA, pihaknya telah membuka sebuah pusat temu duga SPA di Mahkota Square di sini.
"Pembukaan pusat temu duga SPA Kuantan ini adalah komitmen kami untuk mendekatkan lagi perkhidmatan ke negeri Pahang supaya SPA dapat memberi perkhidmatan yang terbaik kepada anak negeri ini.
"Pusat temu duga ini memainkan peranan sebagai pusat sehenti untuk menyalurkan maklumat kepada pelajar-pelajar sekolah, institusi pengajian tinggi awam (IPTA) dan nstitusi pengajian tinggi swasta (IPTS) serta pertubuhan bukan kerajaan (NGO) di negeri ini," katanya.
Beliau berkata, pemohon pekerjaan boleh menggunakan kemudahan komputer yang disediakan di pusat temu duga SPA Kuantan untuk mengemukakan permohonan pekerjaan secara dalam talian.
Sementara itu, Jamaluddin berkata, SPA akan melakukan pembaharuan dalam urusan pengambilan kakitangan dari semasa ke semasa.
Menurutnya, ia penting bagi meningkatkan kualiti sumber manusia dalam perkhidmatan awam selaras dengan Model Baru Ekonomi (MBE).
Beliau berkata, suruhanjaya itu kini dituntut untuk memainkan peranan secara proaktif bagi menarik bakat yang terbaik untuk berkhidmat sebagai kakitangan awam.

No comments:

Post a Comment