Saturday, October 22, 2011

temasya pantai timur

Temasya Pantai Timur 2011 meriah


Shafik Fauzan Sharif (kanan) dan Abdul Ghaffar A. Tambi meletakkan simbol 1Malaysia semasa perasmian Temasya Pantai Timur 2011 di Dataran Pekan, Pahang, malam kelmarin. Di kiri sekali, Datuk Norliza Rosli.


PEKAN 22 Okt. - Lebih 10,000 pengunjung termasuk dari Terengganu dan Kelantan membanjiri Dataran Pekan di sini malam tadi bagi menyaksikan majlis perasmian Temasya Pantai Timur yang julung-julung kali diadakan di negeri ini.
Majlis perasmian yang disempurnakan oleh Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Kesenian dan Warisan negeri, Datuk Shafik Fauzan Sharif itu berlangsung meriah dengan dipenuhi pelbagai persembahan seni dan budaya mewakili masyarakat dari tiga negeri berkenaan.
Antara acara kesenian yang dipertontonkan pada majlis perasmian itu adalah tarian labi, dikir Pantai Timur, tarian kelundang Orang Asli, ulek mayang, mak yong dan wayang kulit.
Acara pergendangan Pantai Timur menampilkan gendang Pahang, gendang Cina 24 musim, gendang India dan perkusi moden dari Pahang.
Terengganu pula menampilkan gendang silat, kertuk ulu dan juga gendang dikir, manakala rebana ubi, etnik irama rakyat Kelantan dan rebana kercing mewakili Kelantan.
Bagi segmen perarakan, selain menampilkan kontinjen ketiga-tiga negeri, kontinjen Generasi Y turut menarik perhatian orang ramai apabila ia menampilkan aksi remaja menunggang basikal pixie, basikal BMX, papan luncur dan kasut beroda.
Turut tidak ketinggalan, persembahan dari penyanyi popular, Saleem Iklim yang memukau ribuan peminat yang membanjiri Dataran Pekan tersebut malam tadi.
Hadir sama pada majlis perasmian itu, Timbalan Ketua Setiausaha Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Abdul Ghaffar A. Tambi dan Ketua Pengarah Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara, Datuk Norliza Rosli.
Sementara itu, Shafik dalam ucapannya berkata, penganjuran Temasya Pantai Timur diharap mampu memupuk semangat mencintai seni dan budaya negara dalam kalangan generasi muda seiring arus pemodenan.
"Bukan sahaja golongan dewasa tetapi generasi hari ini perlu tahu dan mencintai seni budaya dalam mengangkat negara ke persada antarabangsa.
"Pada masa yang sama, generasi muda jangan lupa sejarah, asal-usul dan seni budaya tanah air yang dicintai dengan menjaga negara yang aman ini supaya kita sentiasa dihormati," kata beliau.
Temasya Pantai Timur 2011 yang berlangsung selama tiga hari berakhir esok turut membariskan selebriti terkenal dari Pantai Timur seperti Roy Kapilla dan Anis Salwa di samping persembahan pelbagai aktiviti kesenian dan kebudayaan.
Turut menarik perhatian pengunjung adalah barisan gerai yang menjual pelbagai jenis makanan seperti asam rom, sambal hitam dan kuih-muih berasaskan nisan kerek di samping kraf tangan seperti tembaga, songket Terengganu dan tenunan Pahang.
TAJUK-TAJUK BERITA LAIN:

No comments:

Post a Comment