Friday, September 28, 2012

kad diskaun

ARKIB : 26/09/2012

Kad Diskaun Siwa diyakini bantu ringan beban pelajar

Pelajar UMP memegang replika Kad Diskaun Siswa sambil melaungkan 1Malaysia pada majlis penyerahan kad itu di universiti berkenaan, baru-baru ini.
KUANTAN 25 Sept. - Mahasiswa Universiti Malaysia Pahang (UMP) yang bakal menerima Kad Diskaun Siswa 1Malaysia (KDS1M) tidak lama lagi perlu bersyukur dengan insentif yang disediakan kerajaan itu.
Naib Canselor UMP, Prof. Datuk Dr. Daing Nasir Ibrahim berkata, perubahan iklim ekonomi dan peredaran zaman memberi kesan kepada kos sara hidup yang dirasai secara keseluruhannya oleh rakyat termasuk mahasiswa.
Menurut beliau, pertambahan mahasiswa juga menuntut pihak pengurusan memahami masalah dan isu mereka kerana latar belakang ekonomi golongan itu berbeza antara satu sama lain.
"Ternyata kepimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak peka terhadap kesejahteraan mahasiswa di institusi pengajian tinggi seluruh negara.
"Pihak pengurusan UMP menyambut baik inisiatif itu yang akan memberi manfaat besar kepada mahasiswa secara keseluruhannya," katanya.
Beliau berucap pada pelancaran KDS1M oleh Menteri Besar, Datuk Seri Adnan Yaakob di Dewan Astaka UMP kampus Gambang, di sini baru-baru ini.
Hadir sama, Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob dan Ahli Parlimen Paya Besar, Datuk Abdul Manan Ismail.
Daing Nasir berkata, pihak pengurusan universiti terharu dan berterima kasih kepada kerajaan atas daya usaha berterusan membangunkan ekonomi negara dan membela nasib rakyat.
"Inisiatif pemberian KDS1M itu merupakan manifestasi penterjemahan semangat gagasan 1Malaysia iaitu Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan," katanya.

No comments:

Post a Comment