Thursday, October 25, 2012

buat air soya di kkj

ARKIB : 24/10/2012

KKJ anjur kursus pembuatan air kacang soya

EMPAT peserta wanita mempelajari pembuatan tauhufa dan air kacang soya anjuran Kolej Komuniti Jerantut, di Kampung Damak, Jerantut, baru-baru ini. 
 
JERANTUT 23 Okt. - Kolej Komuniti Jerantut (KKJ) melebarkan operasi latihan keusahawanan kepada penduduk daerah ini dengan melaksanakan kursus jangka pendek dalam bidang pembuatan taufu fa dan air kacang soya, di Kampung Damak di sini.

Kursus jangka pendek di bawah program Sijil Modular Kebangsaan (SMK) itu dihadiri seramai 11 peserta terdiri daripada belia, suri rumahtangga dan pesara kerajaan.

Program sehari itu dikendalikan oleh seorang pengajar KKJ iaitu Ahmad Shukri Abu Bakar yang terbabit sepenuh masa untuk melatih usahawan makanan di daerah ini.

Ketua Jabatan Pembelajaran Sepanjang Hayat KKJ, Azhani Hasibah Ab. Karim berkata, pihaknya memainkan peranan sebagai institusi untuk menjana bidang keusahawanan dalam kalangan belia bumiputera luar bandar.

Tambahnya, kaedah itu berpotensi menambah pendapatan penduduk terbabit menerusi sektor pengeluaran dan pasaran makanan.

"Penyertaan peserta kursus ini amat menggalakkan dan menunjukkan petanda aras bahawa bidang keusahawanan berasaskan pengeluaran dan pasaran makanan semakin menarik minat golongan belia dan wanita tidak bekerja," katanya kepada Utusan Malaysia di sini baru-baru ini.

Menurut beliau, kolej tersebut bersedia menyediakan tenaga pengajar dan kepakaran bidang pengeluaran makanan dan latihan vokasional untuk melatih lebih ramai usahawan di daerah ini.

Azhani berkata, pihaknya sedang merancang melaksanakan kursus jahitan, teknologi maklumat, kecantikan, kesihatan, seni kreatif dan kursus muzik tidak lama lagi.

Dalam pada itu, seorang peserta kursus, Jamaliah Ahmad, 32, berkata, program berkenaan cukup signifikan dan merupakan landasan terbaik untuk melatih lebih ramai usahawan khususnya dalam sektor pembuatan dan pasaran makanan.

Menerusi kursus tersebut katanya, bukan sahaja kemahiran sesuatu bidang dapat ditingkatkan malah pensyarah kerap memberi motivasi kepada usahawan untuk proaktif agar cemerlang dalam sektor pembuatan makanan yang diceburi.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Pahang/20121024/wp_04/KKJ-anjur-kursus-pembuatan-air-kacang-soya#ixzz2AMUQQjxh
© Utusan Melayu (M) Bhd

No comments:

Post a Comment