Friday, August 26, 2011

ibu tunggal sakit


Ibu tunggal terlantar sakit kekejangan otot

JURIAH Mat Saman (kanan) sentiasa menjaga anaknya, Normah sambil dibantu cucu, Mohd. Afiq Shahmi dan Mohd. Afiq Zuhairi (kiri) di Jalan Bukit Palas, Kampung Cherating, baru-baru ini.

KUANTAN 26 Ogos - Setelah mengalami demam panas Disember tahun lalu, seorang ibu tunggal, Normah Idris, 42, hanya mampu terlantar sakit akibat kekejangan otot di rumah ibu bapanya di Jalan Bukit Palas, Kampung Cherating di sini.

Menurut ibunya, Juriah Mat Saman, 75, Normah yang kematian suami, Abdul Aziz Abdul Rahman sejak tiga tahun lalu akibat barah otak sebelum ini bekerja di sebuah pusat anyaman.

Katanya, anaknya itu bekerja bagi menampung perbelanjaan seharian tiga anak lelakinya, Mohd. Afiq Nuruldin, 15, Mohd. Afiq Shahmi, 12 dan Mohd. Afiq Zuhairi, 9.

Katanya, sejak terlantar sakit, dia yang mengusahakan kedai makan bersama suaminya, Idris Abdul Rahman, 75, terpaksa menghentikan perniagaannya semata-mata memberi tumpuan sepenuhnya kepada anak ketiga dari lapan beradik itu.

''Saya sedih mengenangkan Normah dan anak-anaknya kerana sebelum ini dia seorang peramah dan periang. Kini dia tidak mampu bercakap dan hanya memandang sekeliling sahaja," katanya kepada Utusan Malaysia ketika ditemui di kediamannya di sini baru-baru ini.

Juriah berkata, selain mendapatkan rawatan di hospital dan klinik, mereka turut berikhtiar secara tradisional sebagai usaha untuk melihat Normah kembali sihat seperti dahulu.

Jelasnya, setakat ini, anaknya itu belum menerima bantuan daripada mana-mana pihak termasuk Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) kecuali menerima sumbangan daripada anak- anak, saudara mara dan pihak tertentu yang simpati dengannya.

Mengenai kos rawatan katanya, Normah memerlukan kira-kira RM800 setiap bulan bagi membeli keperluan seperti susu tepung khas, lampin dewasa serta ubat-ubatan.

Dia kini buntu memikirkan nasib anak dan cucu-cucunya pada masa depan sekiranya tiada sesiapa yang dapat menguruskan mereka.

''Setiap hari saya berdoa mengharapkan anak saya kembali pulih seperti sedia kala kerana tidak sanggup melihatnya menderita dan kadang-kala mengerang seperti menahan kesakitan," jelasnya.

Bagi mereka yang ingin menghulurkan bantuan, boleh menghubungi Murni Amat Daud, 44, di talian 014-2126099.
TAJUK-TAJUK BERIT

No comments:

Post a Comment