Wednesday, August 3, 2011

merapoh


Merapoh bakal jadi pusat pertumbuhan baharu


KEDUDUKAN strategik kawasan Merapoh di Lipis yang menjadi penghubung antara Kota Bharu, Kelantan dengan Lembah Klang membolehkan kawasan itu berpotensi dibangunkan menjadi pusat sehenti dan bandar baharu.

Merapoh yang bersempadan dengan daerah Gua Musang, Kelantan kini menjadi destinasi persinggahan lebih 300 buah bas ekspres setiap hari sama ada untuk berhenti makan atau berehat.

Tempias pembangunan di Merapoh berasaskan pelancongan, pertanian dan alam sekitar dapat merancakkan lagi program lawatan sehari pelancong ke bandar bersejarah Kuala Lipis.

Wartawan Utusan Malaysia, HARIS FADILAH AHMAD menemubual Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Padang Tengku, DATUK ABDUL RAHMAN MOHAMAD mengenai misi dan visi pembangunan di kawasan Lipis Timur itu.

UTUSAN: Mengapa Merapoh berpotensi sebagai sebuah pusat bandar baharu di Lipis?

ABDUL RAHMAN: Sejak 20 tahun lalu, saya melihat Merapoh sering disinggahi banyak bas ekspres yang membawa ramai penumpang di hentian rawat dan rehat (R&R) untuk berehat dan berbelanja.

Sehubungan itu, kawasan tersebut berpotensi dibangunkan sebagai pusat jualan hasil kampung yang diusahakan oleh petani seperti di R&R Sungai Perak di Perak.

Kemudahan jalan raya yang baik dan laluan kereta api antara Kelantan dan Pahang merupakan antara kemudahan yang mempercepatkan pertumbuhan Merapoh.

Ia sekali gus membantu pembangunan pertanian, pelancongan dan industri desa di kampung tradisional termasuk penempatan Orang Asli berdekatan Merapoh.

Sektor apakah yang memainkan peranan dalam memajukan kawasan ini?

Saya yakin sektor pertanian antara katalis utama membantu memajukan pusat pertumbuhan baharu di sini.

Pembabitan aktif petani menjual hasil kampung termasuk buah-buahan tempatan menjadikan Merapoh sebagai pusat persinggahan R&R yang dikenali ramai.

Justeru, Jabatan Pertanian dan Pertubuhan Peladang Kawasan (PPK) di sini menggalakkan penduduk tempatan memajukan tanah terbiar untuk projek pertanian.

Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) turut membantu pemasaran dengan menyediakan kemudahan jualan, khidmat pasaran dan pusat pengumpulan hasil pertanian kedua terbesar di Lipis.

Apakah projek kemudahan asas yang sedang dan telah dilaksanakan oleh kerajaan negeri di Merapoh?

Bagi merancakkan sektor perniagaan di Merapoh, Majlis Daerah Lipis (MDL) membina enam ruang perniagaan dan kedai makan untuk peniaga di sini.

Kita juga sedang membina pasar baharu bernilai RM277,000 untuk kemudahan penduduk dan pelancong berbelanja.

PPK Merapoh sedang merancang membangunkan stesen minyak miliknya sebagai pusat sehenti yang menawarkan pelbagai perkhidmatan seperti kawasan R&R, mesin pengeluaran wang automatik (ATM), restoran, gerai makan, cenderamata dan kraf tangan.

Hasrat PPK membangunkan kawasan berkenaan dengan lebih terancang bagi menarik bas ekspres berhenti di situ seterusnya membantu penduduk meningkatkan taraf ekonomi sekali gus memberi peluang kepada para pesertanya berniaga bagi memasarkan pelbagai produk pertanian, makanan, makanan ringan dan kraf tangan.

Kerajaan negeri juga memperuntukkan wang yang banyak untuk membina pam galak dan menaiktaraf bekalan air bersih di sekitar Merapoh, Pagar Sasak, Sungai Temau dan Chegar Perah.

Apakah projek pertanian terbesar yang bakal direalisasikan dalam tempoh terdekat ini di Merapoh?

FAMA akan mewujudkan Terminal Makanan Negara (Teman) di Kechau Tui berdekatan Merapoh sebagai pusat pengumpulan dan pengedaran produk pertanian di kawasan Pahang Barat.

Hasrat FAMA untuk mewujudkan pusat itu berikutan banyak produk pertanian di daerah ini dan kawasan sekitarnya dan boleh dipasarkan di premis perniagaan dan pasar harian di Merapoh.

Kechau Tui yang berdekatan dengan Merapoh sebagai hab pasaran makanan utama di Pahang Barat juga dilengkapi kemudahan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) untuk memudahkan hubungan antara pengeluar, pembekal dan pengguna.

Projek itu dijalankan dengan kerjasama Jabatan Pertanian, Amanah Ikhtiar Malaysia (AIM) dan Lembaga Pertubuhan Peladang (LPP).

Apakah kesan yang akan wujud apabila kerajaan negeri menaiktaraf Merapoh sebagai pusat pertumbuhan baru berasaskan pertanian dan pelancongan di Lipis?

Penduduk Merapoh dijangka terus bertambah dan peluang memajukan tanah terbiar dengan projek pertanian serta industri desa dapat menawarkan peluang pekerjaan sekali gus meningkatkan pendapatan penduduk.

Kerajaan Pusat juga akan menaik taraf jalan Lipis-Gua Musang dengan membina laluan empat lorong menerusi projek pembangunan Wilayah Ekonomi Pantai Timur (ECER) bermula dari Pelangai, Bentong hingga ke sempadan Gua Musang dalam usaha menjana pertumbuhan ekonomi setempat.

Dengan pelaksanaan projek itu, saya berharap Merapoh akan turut menikmati hasil limpahan ECER dan menjadi sebuah bandar baharu selain menjadi pintu masuk ke Taman Negara yang menawarkan pelancongan bertaraf dunia.

No comments:

Post a Comment