Thursday, August 11, 2011

mau kubur


Mohon tanah kubur Islam

MOHD. NAZLIFAH MOHAMAD,
Kampung Perpat, Rompin


IMAM masjid Kampung Perpat, Mohd. Nazlifah Mohamad menunjukkan kawasan tanah kubur Islam yang dimohon penduduk berhampiran Jalan Ladang Felcra Tanjung 100, Rompin.

Saudara pengarang,
PENDUDUK Kampung Perpat dan kalangan saudara baru Orang Asli di Kampung Kemendol, Rompin ingin memohon kepada pihak tertentu khususnya kerajaan negeri menyediakan tanah perkuburan di kampung itu dengan segera.

Tanah perkuburan di situ amat penting memandangkan berlaku pertambahan jumlah penduduk dan peningkatan kes kematian di kawasan itu.

Terdapat satu kejadian apabila jenazah penduduk di situ terpaksa dikebumikan di tanah perkuburan Islam Kuala Rompin atau disemadikan di tanah perkuburan tempat lain.

Ada juga jenazah terpaksa dikebumikan di kampung tempat tinggal ibu bapa mereka yang terletak jauh dari kampung tersebut.

Keadaan itu sudah tentu menyukarkan proses pengurusan jenazah memandangkan terpaksa menghantar jenazah di tanah perkuburan yang terletak jauh dari kampung ini.

Keperluan mewujudkan tanah perkuburan di kampung ini penting kerana urusan pengkebumian jenazah dapat dikendalikan segera tanpa perlu membawa jenazah ke tempat lain.

Selain itu, penduduk juga berhadapan dengan masalah van jenazah kerana tidak mempunyai kemudahan itu sejak sekian lama selain terpaksa menggunakan van sekolah untuk membawa jenazah.

Justeru, penduduk di situ menerusi Jawatankuasa Khairat Kematian Kampung Perpat menjadikan kawasan berhampiran Jalan Ladang Felcra Tanjung 100 di situ sebagai tapak tanah perkuburan Islam.

Permohonan itu dikemukakan kepada Pejabat Tanah dan Daerah Rompin dan masih menunggu kebenaran tersebut serta berharap masalah itu dapat ditangani segera.
TAJUK-TAJUK BERITA LAIN:

No comments:

Post a Comment