Thursday, September 8, 2011

cendol pun mau tipu ka


Tertipu membeli cendol 'ori'

ROSLIZA LEE ABDULLAH
Kuala Lumpur.


Cuma ada beberapa ketulan cendol ditemui dalam bungkusan plastik yang dijual di bazar Ramadan, bandar Jerantut, baru-baru ini.

Saudara pengarang,
WALAUPUN Ramadan telah berlalu, saya terpanggil menyatakan rasa kesal mengenai sikap segelintir peniaga di bazar Ramadan, bandar Jerantut yang memanipulasikan keaslian bahan juadah dan harga yang tidak masuk akal.

Sebagai pelancong domestik, saya singgah di bazar berkenaan untuk mencari juadah berbuka puasa bersama anak-anak di bilik penginapan.

Saya meninjau pelbagai jenis juadah lalu mengambil keputusan membeli nasi, sayur, ikan bakar dan tiba-tiba mata melihat pada bungkusan plastik yang tertulis perkataan 'cendol ori'.

Selera saya terbuka kerana sudah lama tidak menikmati minuman berkenaan lantaran hati juga tertambat dengan keramahan penjual wanita dalam lingkungan usia 40-an meminta saya membeli cendolnya dengan harga RM3.50.

Ketika di bilik penginapan, saya terus membuka bungkusan plastik cendol berkenaan namun, terkejut kerana keikhlasan saya berbelanja dibalas dengan penipuan daripada penjual wanita tadi.

Hasrat untuk berbuka puasa sambil menikmati minuman berkenaan meleset apabila cuma ada beberapa ketulan kecil cendol dicampur dengan biji sagu merah. Selebihnya, cuma air gula merah dicampur ketulan ais.

Jika peniaga berkenaan hendak berjimat bahan berkenaan sekalipun dengan mengurangkan (ketulan) cendol biarlah berpada-pada dan munasabah agar masih boleh meyakinkan pelanggan.

Jika peniaga berkenaan seorang yang beragama Islam, barangkali pembaca Rakan Pahang tentu maklum apakah hukum atau pembalasan Tuhan terhadap penipuannya dalam perniagaan.

Barangkali pelanggan lain mungkin menghadapi senario yang sama, iaitu membeli makanan yang basi atau bahan jualan tidak laku disejukkan semula dalam peti sejuk.
TAJUK-TAJUK BERITA LAIN:

No comments:

Post a Comment