Saturday, May 4, 2013

temerloh akan dapat masjid baru

Pembinaan masjid baharu Temerloh September ini

Muhammad Safian
KUANTAN 4 Mei - Pembinaan masjid baharu di Bukit Angin, Temerloh dekat sini yang mampu memuatkan kira-kira 3,000 jemaah dijangka dapat dimulakan September ini, selepas segala urusan berkaitan pelan dan kerja-kerja mengukur tanah selesai dilakukan.
Setiausaha Kerajaan Negeri Pahang, Datuk Seri Muhammad Safian Ismail berkata, sehubungan itu, tender pembinaan masjid berkenaan akan dikeluarkan bulan depan dengan kerajaan Pusat memperuntukkan RM20 juta bagi tujuan tersebut.
"Pembinaan masjid itu dianggarkan melibatkan kos sebanyak RM26 juta dengan kos lebihan akan ditanggung kerajaan negeri.
"Dua lagi perkara yang terkandung dalam perancangan asal iaitu pembinaan menara dan rumah untuk kakitangan hanya akan dilakukan kemudian," katanya kepada pemberita di pejabatnya, di sini semalam.
Sementara itu, beliau berkata, permohonan peruntukan tambahan kepada Kerajaan Pusat akan dibuat untuk menampung pembinaan dua perkara tambahan itu.
Dalam pada itu, Muhammad Safian turut menasihatkan mana-mana pihak tidak mempolitikkan usaha kerajaan membina masjid baharu tersebut.
"Saya dimaklumkan oleh Pegawai Daerah Temerloh terdapat pihak yang mempolitikkan usaha ini dengan mendakwa pembinaan masjid ini hanya cakap-cakap kosong," katanya.
Beliau menambah, Jabatan Kerja Raya (JKR) telah selesai menguruskan pelan pembinaan masjid itu dan kini dalam fasa pemeriksaan terakhir sebelum tander dikeluarkan.
"Projek berkenaan dijangka mengambil masa antara 18 hingga 24 bulan untuk disiapkan," katanya.

No comments:

Post a Comment