Saturday, May 4, 2013

pekebun kecil dibantu

ARKIB : 02/05/2013

RM11.1 juta bantu pekebun kecil

Khalid Awang Said (duduk dua dari kanan) bersama kakitangan pejabat RISDA selepas majlis penyampaian Bantuan Khas Kejatuhan Harga Getah di Maran, Pahang, kelmarin.
MARAN 1 Mei - Pihak Berkuasa Tempatan Pekebun Kecil Perusahaan Getah (RISDA) Pahang memperuntukkan sebanyak RM11.1 juta untuk Bantuan Khas Kejatuhan Harga Getah kepada 42,928 pekebun kecil di seluruh negeri ini.
Pengarah Bahagian Input dan Pertanian RISDA, Khalid Awang Said berkata, pemberian bantuan itu adalah langkah segera kerajaan bagi meringankan beban kos sara hidup mereka yang terjejas akibat kejatuhan harga getah di pasaran dunia.
Tambahnya, setiap pekebun kecil yang mempunyai tanah seluas 2.5 hektar dan ke bawah, layak menerima pemberian bantuan berkenaan sebanyak RM500 setiap orang.
"Jumlah pekebun kecil di Pahang merupakan antara 320,000 orang yang berdaftar dengan RISDA di seluruh negara layak dipertimbangkan menerima bantuan khas tersebut," katanya.
Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas majlis penyampaian tersebut kepada 2,978 orang bernilai RM1.5 juta yang berlangsung di Pejabat RISDA Maran semalam.
Khalid berkata, bantuan tersebut akan dibayar kepada para pekebun kecil secara berperingkat-peringkat sehingga akhir tahun ini.
"Aliran harga komoditi tersebut perlu dijadikan pengalaman berguna supaya sentiasa berjimat cermat dan menabung ketika senang,'' katanya.
Dalam perkembangan berkaitan beliau berkata, tahun ini agensi itu menumpukan kempen bidang amalan pertanian baik iaitu rangsangan lateks.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Pahang/20130502/wp_01/RM111-juta-bantu-pekebun-kecil#ixzz2SMkHzvY5
© Utusan Melayu (M) Bhd

No comments:

Post a Comment