Tuesday, May 7, 2013

ismail sabri menang di bera

Ismail Sabri menang saat akhir
Wartawan Sinar Harian
7 Mei 2013
Ismail Sabri menang saat akhir
Dari kiri: Calon DAP, Yu Man, Ismail Sabri, Mohd Fadil dan Norol Azali meraikan kemenangan yang turut dirai Zakaria (kanan).
BERA - Barisan Nasional (BN) berjaya mengekalkan kerusi Parlimen Bera (P90), Dun Guai (N37) dan Dun Kemayan (N39) pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13).

Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob yang bertanding kerusi P90 menewaskan Zakaria Abdul Hamid dari PKR Mohd Wali Alang Ahamad (Bebas) dengan majoriti 2,143 undi.

Pada awal pengiraan undi, Zakaria mendahului BN dan Bebas dengan kelebihan hampir 3,000 undi tetapi apabila saluran ke 90 ke atas tiba di Pusat Pengumpulan Undi, undian Ismail Sabri semakin bertambah bagi memastikan kemenangannya.

Berdasarkan pengiraan itu, ia menunjukkan penurunan bilangan undi majoriti pada PRU kali ini berbanding PRU12 namun jumlah yang mengundi beliau meningkat.

Bagi kerusi Dun Guai, Norol Azali Sulaiman (BN) mendapat 8,320 undi menewaskan Musaniff Ab Rahman (Pas) yang mendapat 5,922 undi dengan majoriti 2,398 undi.

Angka tersebut menunjukkan peningkatan undi majoriti dari 1,941 pada PRU12 kepada 2,398 undi dan hanya 184 undi rosak dilaporkan.

Sebelum ini, Norol Azali dijangka menghadapi kesulitan kerana terpaksa berhadapan calon Pas, namun bilangan undi bertambah apabila lebih banyak peti undi dibawa pusat terbabit.

Seperti Norol Azali, Mohd Fadil Osman yang bertanding di Kemayan berjaya mempertahankan kerusi Dun bagi penggal kedua.

Mohd Fadil yang memperoleh undi majoriti sebanyak 4,063 menewaskan Bob Manolan Mohammad yang hanya mendapat 4,316 sahaja berbanding undi yang diterimanya iaitu 8,379.

Bagaimanapun wakil DAP bagi kerusi Dun Triang, Leong Yu Man berjaya menewaskan Tan Tin Loon dari BN walaupun baru pertama kali bertanding.
Anak kepada mantan Adun Triang itu menang besar di kawasan tersebut dengan majoriti 5,009 undi sekali gus menunjukkan perubahan pengundi terhadap parti DAP.

Dalam pada itu, hampir 80 peratus sokongan masyarakat Cina di setiap saluran memihak kepada semua calon PR yang bertanding.

No comments:

Post a Comment