Friday, August 3, 2012

speed trap di bkt makro

Pengurus kena dua saman sehari
Wartawan Sinar Harian
3 Ogos 2012
Pengurus kena dua saman sehari
Shaw Xiang menunjukkan kertas saman bergambar yang diterima akibat memandu laju di kawasan terbabit.
TEMERLOH – Seorang pengurus syarikat perumahan terkejut apabila menerima dua saman ‘speed trap’ dalam masa sehari selepas memandu melebihi had dibenarkan di selekoh maut Bukit Makro Jalan Temerloh Mentakab di sini.
Pengurus tersebut, Sam Shaw Xiang 33, berkata, dia yang kerap berulang alik dari Mentakab ke Kerdau melalui jalan itu setiap hari terkejut apabila menerima saman itu yang lengkap dengan gambar kenderaan dipandunya.
“Saya tidak marah kepada polis, tetapi terkejut kerana sepanjang menggunakan jalan itu ini adalah yang pertama dikenakan saman.
“Mungkin ini adalah cara terbaik pihak berkuasa untuk mengurangkan kadar kemalangan yang kerap berlaku di kawasan itu.
“Kepada rakan-rakan lain saya nasihati supaya berhati-hati kerana kawasan ini sudah dilengkapi kamera litar tertutup (CCTV),” katanya.
Shaw Xiang berkata, dia mencadangkan supaya had laju dibenarkan di kawasan itu dinaikkan dari 60 kepada 80 kilometer sejam untuk lebih adil kepada pengguna jalan raya.
Mengikut sumber polis, sepanjang Jun lalu, sebanyak 3,781 saman dikeluarkan pihak polis kepada pengguna jalan raya di kawasan itu sahaja.
Pada Julai lalu, jumlah saman dikeluarkan berkurangan kepada 2,045 sahaja berikutan orang ramai mula sedar kawasan terbabit dilengkapi CCTV.

No comments:

Post a Comment