Thursday, July 28, 2011

takde padang nok padang...


Terabai dan membazir!

AHMAD SEMANTAN, Raub


Kemudahan sukan yang terbiar dan tidak diselenggarakan di persimpangan masuk Kampung Gesing berdekatan Jalan Raub ke Benta.

Saudara Pengarang,
BARU-BARU ini, saya pulang ke Kampung Gesing, Raub, untuk menziarahi keluarga dan bercuti.

Saya singgah di sebuah kedai makan berdekatan Jalan Raub ke Benta yang suatu ketika dahulu menjadi tempat saya bersantai bersama rakan pada waktu petang sebelum bermain bola sepak.

Kebetulan padang bola sepak di kompleks sukan terletak di persimpangan masuk ke Kampung Gesing yang turut dilengkapi sebuah astaka, gelanggang badminton dan bola jaring kebetulan terletak di belakang kedai makan berkenaan.

Di situlah penduduk kampung terutama belia beriadah pada waktu petang dan hujung minggu menyaksikan pertandingan dan permainan selain majlis keramaian.

Bagaimanapun, saya agak terkejut apabila melihat padang bola sepak dan gelanggang berkenaan terbiar apabila dilitupi rumput tebal dan semak samun setinggi 150 sentimeter.

Saya bertanyakan perkara itu kepada peniaga kedai makan itu dan dia memberitahu kemudahan di situ sudah tidak digunakan lagi sejak beberapa tahun lalu akibat tidak diselenggara dengan betul.

Sebagai penduduk asal Kampung Gesing, saya tertanya-tanya kenapa kemudahan permainan yang diwujudkan dengan peruntukan yang banyak terbiar begitu sahaja.

Tidak boleh dijadikan alasan kemudahan itu gagal diselenggarakan lantaran ia jarang digunakan oleh penduduk dan belia di Kampung Gesing dan kawasan berhampiran.

Semak samun dan rumput yang semakin meninggi mengundang pertanyaan dan rasa jengkel di kalangan pelawat dan pemandu yang melalui yang singgah berehat di kedai makan berkenaan.

Saya tidak tahu pihak mana yang sepatutnya menyelenggarakan kemudahan berkenaan.

Sehubungan itu, wakil rakyat, Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) dan pertubuhan belia wajar menangani segera dengan membersihkan semula kemudahan itu supaya dapat digunakan semula dengan selesa.

Menerusi ruangan Rakan Pahang ini, bukan saya mahu menyalahi mana-mana pihak, tetapi kemudahan sukan berkenaan jika diselenggarakan dengan baik, pastinya dapat memberi manfaat kepada penduduk untuk beriadah.

Ia bertepatan dengan usaha kerajaan negeri menggalakkan penyertaan penduduk dalam kegiatan riadah dan rekreasi selaras dengan amalan gaya hidup sihat.
TAJUK-TAJUK BERITA LAIN:

No comments:

Post a Comment