Friday, December 14, 2012

ular tedung

Tedung selar dalam rumah
Wartawan Sinar Harian
15 Disember 2012
Tedung selar
Anggota JPAM berjaya menangkap tedung selar berukuran lebih kurang dua meter, kelmarin.
FELDA TRIANG 1, Bera - Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM) Bera berjaya menangkap seekor tedung selar di sebuah rumah penduduk dekat sini, kelmarin.

Ular sepanjang dua meter dengan berat lima kilogram itu ditangkap dengan menggunakan kemahiran dan kecekapan lima anggota JPAM.

Pegawainya, Ahmad Azmi Nafiah berkata, pihaknya menerima panggilan daripada penduduk menerusi panggilan kecemasan 999 kira-kira jam 5.30 petang dan anggotanya bergegas ke lokasi.

“Tetapi, kecekapan anggota kita berjaya menangkap ular tedung itu yang berlingkaran di sebuah rak di rumah penduduk itu,” katanya.

Ahmad Azmi berkata, setakat ini, anggotanya kerap terlibat dengan kes tangkapan ular dan memusnahkan sarang tebuan.

Katanya, semua anggota diberikan kursus menjalani latihan kemahiran untuk menangkap ular namun keanggotaan sukarelawan sedia ada belum mencukupi untuk menampung keperluan kes kecemasan seperti ini di daerah ini.

“Kita masih memerlukan anggota baru dalam pasukan ini tetapi mestilah benar-benar aktif bagi membantu menggerakkan JPAM.

“Mereka yang berminat boleh menyertai JPAM dan latihan serta kursus akan diberikan dari semasa ke semasa,” katanya kepada Sinar Harian.

No comments:

Post a Comment