Friday, December 14, 2012

curi kabel

Berang lima kali kabel dicuri
Wartawan Sinar Harian
14 Disember 2012
Berang lima kali kabel dicuri
Ahmad menunjukkan kabel TM yang terputus kerana dicuri di Kampung Paya Luas, Kuala Krau.
TEMERLOH - Penduduk kampung ini berang apabila pencuri kabel Telekom Malaysia (TM) semakin berani setelah berjaya melarikan 10 kabel di tiang utama ke perkampungan itu.
Penduduk Ahmad Lela, 48, berkata, kecurian itu berlaku seminggu lalu dan mereka menyedari apabila melihat 10 kabel TM terputus.
Menurutnya, kejadian kecurian itu kerap berlaku dan kali ini pencuri itu berjaya mendapat habuan besar hasil kerja jahat yang mereka lakukan.

“Kita berasa sangat kesal kerana pencuri itu semakin berani dan berjaya ‘makan besar’.

"Kita tidak menyedari bila pencuri itu melakukan kerja tersebut dan dipercayai dilakukan dalam kumpulan yang ramai," katanya.

Ahmad Lela berkata, penduduk di sini sudah buntu memikirkan cara untuk mencegah kegiatan mencuri kabel itu kerana sepanjang tahun ini sahaja sudah lebih lima kali ia berlaku.
Menurutnya, dalam hal ini pihak TM pasti mengalami kerugian besar kerana perlu kerap mengganti dan membaiki kabel yang dicuri pihak tidak bertanggungjawab itu.
“Kampung ini agak terpencil dan ia memudahkan pihak tersebut mencuri dan dipercayai dilakukan pada lewat malam
“Masalah ini pastinya menyebabkan pengguna TM tidak dapat menggunakan perkhidmatan itu dalam jangka yang panjang," katanya.

Sehubungan itu katanya, penduduk harap pihak TM dapat membaiki semula kabel tersebut dengan kadar segera.

No comments:

Post a Comment