Saturday, April 20, 2013

kedai tutup dapat imbuhan

Lapan bulan tutup kedai
ERMA YUSNIDA JUSOH
20 April 2013
Lapan bulan tutup kedai
Mohamad Safian bergambar bersama peniaga Taman Esplanade yang menerima wang imbuhan Ehsan.
KUANTAN - Seramai 15 peniaga di Taman Esplanade menerima wang imbuhan ehsan bernilai RM240,000 untuk tempoh lapan bulan berikutan kerja naik taraf yang dilakukan di Taman Esplanade, Sungai Kuantan.

Kerja naik taraf yang dilaksanakan Majlis Pembangunan Wilayah Ekonomi Pantai Timur (ECERDC) itu bakal menjadikan pinggiran Sungai Kuantan itu sebagai ikon pelancongan utama di bandar ini dengan persekitaran yang lebih tersusun dan menarik.

Pengerusi Persatuan Peniaga Taman Esplanade, Rohaya Mohamad, 56, berkata, dia bersyukur dengan keprihatinan ECERDC dan kerajaan negeri yang membela nasib peniaga di kawasan itu.

Menurutnya, pihaknya tidak menolak pembangunan yang dilaksanakan di Taman Esplanade dan mengakui kerja naif taraf itu mampu meningkatkan imej bandar Kuantan dan kawasan itu khasnya.

“Selepas kerja naik taraf diluluskan, pada mulanya kami risau kerana perniagaan terpaksa ditutup dalam tempoh beberapa bulan.

“Justeru, satu perbincangan diadakan antara peniaga dengan pihak terbabit dan kata putus dicapai apabila peniaga menerima wang imbuhan ehsan bagi meringankan beban,” katanya pada Majlis Penyampaian Wang Imbuhan Ehsan kepada Peniaga Taman Esplanade di Ibu Pejabat Majlis Perbandaran Kuantan (MPK), di sini, semalam.

Hadir menyampaikan wang imbuhan, Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Seri Mohamad Safian Ismail.
Turut hadir, Yang Dipertua MPK, Datuk Zulkifli Yaacob dan Pengurus Besar Pejabat ECERDC, Mazlan Sharuddin.

Sementara itu, Mohamad Safian berkata, semua peniaga menerima wang imbuhan bernilai RM2,000 sebulan memandangkan perniagaan mereka terjejas akibat kerja naik taraf Taman Esplanade.

Katanya, kerja naik taraf yang memakan masa kira-kira lapan bulan itu akan menyebabkan perniagaan yang diusahakan peniaga terbabit terpaksa ditutup untuk sementara waktu.

“Wang imbuhan ini diharap dapat dimanfaatkan sebaik mungkin dalam tempoh perniagaan tidak dapat dijalankan,” katanya.

No comments:

Post a Comment