Thursday, August 1, 2013

ceroboh hutan

400 hektar hutan dicerobohi
  • 400 hektar hutan dicerobohi Mohamed Jidi (dua dari kanan) , Mokhtar (kanan), Mohd Zuldin Mat Zin (tiga dari kanan) dan Mohd Zaid Omar (kiri) meninjau tanah tapak Ramsar di Tasik Bera yang dicerobohi oleh peneroka haram yang dipercayai hampir dua tahun lalu.
1 / 1
BERA – Mengejutkan apabila kawasan hutan seluas 400 hektar di sekeliling Tasik Bera yang diisytiharkan Konvensyen Ramsar 1994 sebagai tanah lembap berkepentingan antarabangsa itu dicerobohi tanpa disedari pihak berkuasa.

Timbul persoalan bagaimana kawasan tanah Ramsar yang meliputi keluasan 6,150 hektar itu mudah dicerobohi sedangkan kawasan itu dilindungi dan dijaga oleh kakitangan Jabatan Perhutanan.

Tinjauan Sinar Harian mendapati, kawasan hutan yang ditumbuhi dengan pelbagai jenis pokok-pokok kayu yang bernilai seperti meranti, tembaga, mersawa, merbau dan nemesu yang berusia ratusan tahun sebelum ini ditebang pihak tidak bertanggungjawab yang kini digantikan dengan pokok sawit.

Seorang penduduk, Mohamed Jidi Yaakob, 55 berkata, berdasarkan kesan penebangan dan pembersihan kawasan yang dicerobohi itu, ia dipercayai dilakukan sejak dua tahun yang lalu dengan menggunakan jentera berat.

“Saya percaya, pihak terbabit mengambil masa yang lama untuk menebang dan membersihkan pokok kayu yang berusia ratusan tahun itu. Tetapi, sepatutnya kelibat jentera berat yang memasuki tanah Ramsar ini dapat dikesan pihak berkuasa.

“Tetapi, dalam tempoh itu, tiada tindakan diambil pihak berkuasa, malah kawasan seluas 400 hektar terus digondolkan dengan rakus semata-mata untuk mengaut keuntungan sendiri,” katanya kepada Sinar Harian.

No comments:

Post a Comment